PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

tisdag 10 juni 2014

Trygghetsnarkomanin har även nått seglar-Sverige

Läser med stort intresse debatten på blur.se angående Seapilot Two-Star, där seglingsledningen (regelvidrigt) gått in och förbjudit seglarna att använda sig av undanvindssegel, eftersom "det skulle blåsa mycket."

Förutom att ett sådant, i efterhand (utanför inbjudan & seglingsföreskrifter) påbud är direkt regelvidrigt, så är det dessutom livsfarligt för alla framtida arrangörer... denna sortens påbud lägger nämligen ansvaret för säkerheten på arrangören, istället för där ansvaret ska vara, hos varje besättning och framför allt, befälhavarna.

 Så framtida arrangörer av kappseglingar kommer, med denna mentalitet, att hållas ansvariga för allt som händer på banan. Vilket innebär döden för alla seglingar utom dem runt klubbholmen.

Jag kan iofs förstå att arrangören känner oro när prognosen är 20+ m/s, men, men: det är fortfarande upp till varje besättning att avgöra om de överhuvudtaget ska segla ut, och vilka segel de i såfall ska sätta.

Sverige har de senaste 15-20 åren  drabbats av en omfattande trygghetsnarkonomi, i hela samhället.

 Och nu har den sjukan uppenbarligen även spridit sig till seglingen. Seapilot two-star är ett utmärkt exempel på detta - ett annat exempel är årets Gotland Runt (eller vad heter det numera... ÅF Offshore Race...?) där man för att delta har att gå igenom o uppfylla 10-tals sidor med 'säkerhetsföreskrifter', inklusive att ha med en 'utbildad sjukvårdare' ombord...!

Vart faan är vi på väg....?! Massor av familjer o klantskallar seglar till o från Gotland varje år... utan att dö. Varför i h-e ska de som vill kappsegla, som är duktiga sjömän, mitt i sommaren, med dagsljus runt hela dygnet, runt en ö som ligger nästan inom synhåll för fastlandet, behöva utrusta sig själva o båten som om de skulle segla i Roaring 40ties eller i ishavet.....?

Själv tror jag att det handlar om rädsla hos arrangören; rädsla att nån av våra populistiska aftonblaskor, Expressen, GT eller Aftonbladet, efter en olycka skulle slå på stort med en löpsedel i stil med "...Seglingsledaren som medvetet skickade dessa stackars seglare till sin säkra död!"

Inom segling är det upp till varje besättning att ta ansvaret för sina beslut. Ingen annan, inkl. arrangören, har något ansvar för ditt liv och din säkerhet. Om du inte kan acceptera det, stanna då iland!