PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

tisdag 8 juli 2014

Handhavande av Snabba Fartyg a.k.a "Högfartscertifikat"





För några veckor sedan gick jag utbildningen "Handhavande av Snabba Fartyg" hos http://www.navigationsgruppen.se/.  Utbildningen riktar sig i första hand till dem som skall köra kommersiellt farkoster som har kapacitet på mer än 35 knop, och kräver att man har en FB-VIII-examen samt godkänt läkarintyg för sjöfolk.



Med tanke på hur mycket man lär sig om såväl båthantering som navigering så rekommenderar jag utbildningen även till dem som inte avser att köra yrkesmässigt, men som handhar snabba båtar privat.



Den absolut bästa sjö-relaterade utbildning jag varit på, och en av de bästa overall! Utbildningen är på 4 dagar, varav tre tillbringas på vattnet, där man får lära sig dels hantering/manövrering av snabba båtar, t.ex vad som kan hända om du girar med uttrimmad läge, hur man tar sig genom en "slalombana" i hög fart etc, samt hur man navigerar såväl optiskt som med radar i hög fart.



Instruktörerna har bakgrund som instruktörer för Stridsbåtarna, vilket betyder att de besitter enormt stor erfarenhet av att köra i höga farter i skärgårdmiljö. Dessutom är instruktörerna mycket goda pedagoger.



Jag ger mina bästa rekommendationer till denna kurs hos Navigationsgruppen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar