PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

tisdag 6 augusti 2013

Agapi 750 Test Drive



Idag fick jag tillfälle att ta en provtur med en nydesignad svensk (!)  RIB, Agapi 750, 250 HP,  designad av Vaxholmsbon Håkan Södergren - som ju kanske för seglare är mest känd som segelbåtsdesigner - samt Patrik och Jens på E.B Yacht Design 

Mina intryck av båten summerade:

  • Båten är mycket vacker, fina linjer, och bra finish i detaljerna, såväl på däck som i ruffen. Den ger ett "sobert" men ändå sportigt intryck.  Dock störs det visuella intrycket något av det höga kapellet, även om jag förstår att det är mycket funktionellt att kunna ha ståhöjd även med kapellet på. Och för oss estetiker kan man ju alltid ta bort kapellet under vackra sommardagar. Annars verkar kapellet vara gediget gjort, ingen tendens till fladder ens i 50+ knop, men jag gissar att bränsleförbrukningen ökar radikalt i högre farter med kapellet uppe. 
  • Jag blev imponerad över utrymmena under däck, inga problem för två vuxna att sova bekvämt, och några mindre barn går nog också att klämma in. 
  • Mest imponerad blev jag dock av gångegenskaperna och drivlinan: Agapi 750 är den första motorbåt jag kört där min input från gashandtaget omedelbart och utan någon som helst fördröjning och helt linjärt överförs till båtfart! Den för motorbåtar typiska delay och icke-linjäriteten i gaspådraget saknas på Agapin helt - så fort du rör gashandtaget, så reagerar båten på avsett sätt. En mycket trevlig men tyvärr ovanlig egenskap!  När det gäller sjöegenskaperna så är det svårt att säga något specifikt, eftersom testet skedde på platt vatten, men vi testade båten i lite svallvågor från stora fartyg, och den klöv sjön mycket bra. Båten känns också stabil i alla led, och spårar bra, även i låg fart. En sak som dock störde mig lite i början är att vridet från den oerhört kraftiga motorn gör att styrningen är kraftigt assymetrisk - båten var mycket lättare att styra SB än BB, vilket leder mig att tro att det satt en högergängad propeller på den. Nu är detta inte något reellt problem, man märker denna tendens så fort man sätter sig bakom ratten, och kan lätt kompensera för det,  men kanske skulle Agapin må bra av dubbla motorer där skruvarnas vridningstendens motverkar varandra...? 
Mitt helhetsintryck blir att Södergren & co har tagit fram en riktigt trevlig prestandabåt, men tyvärr avskräcker prislappen: över 1 MSEK för en 7.5m RIB, låt vara med övernattningsmöjlighet och trailerbarhet, är väldigt mycket pengar. Frågan är vilken kundkrets man vänder sig till...? Enbart det fåtal (åtm. i Sverige) som kan lägga upp 1 mille utan att fundera vidare på det, eller...? Om jag hade 1 Mille brännande i fickan, så visst vore jag sugen på en Agapi, men frågan är om det inte ändå skulle bli en prestandabil av typen Audi RS6 eller BMW M3 istället, de kostar ungefär lika mycket, ger liknande kickar att köra, och i vårt nordiska klimat har man dessutom större möjligheter att nyttja dem året runt. 

Slutligen, Alexander från Agapi var mycket hjälpsam och kunnig om båten, trevligt bemötande överlag. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar