PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

söndag 31 juli 2011

Dalaröregattan 2011


Eftersom detta är det första inlägget på denna blogg, så först en kort "avsiktsförklaring": I egenskap av coach (eller snarare, en av dem) för Värmdö Jolleseglares C55-ungdomar, så befinner jag mig ofta på kappseglingsarenan, antingen som coach, eller som domare, nån gång då och då, tyvärr alldeles för sällan numera som seglare, och ibland som åskådare (även om jag är den förste att inse att segling inte är nån större publiksport...) Avsikten med denna blogg är att sätta på pränt sådant som jag finner intressant i detta sammanhang, dvs kappsegling i allmänhet, och kappsegling i C55:or i synnerhet. Eftersom helgen för min del handlade om att vara coach för VJS på Dalarö Regatta , så är det naturligt att detta första inlägg handlar om just detta, dvs mina intryck av årets Dalarö Regatta.

Riktigt kul att en handfull Västkust-besättningar kommit över till den soliga sidan av sverige :-) för att vara med på regattan, det är tyvärr alltför sällan som vi ser dessa salta damer och herrar här i våra farvatten; jag hoppas att Thomas Hurtig, Michaela Smith m.fl lockar med sig fler västkustseglare till "solsidan" nästa år!

Helgen började annars bra för VJS: i fredagens tune-up-race visade SWE 392, med från Västerås JKV inlånade rorsmannen Jakob Andre'n, samt Tobbe Vogel & Marit Annink var skåpet skulle stå: spik direkt! Kul, inte minst med tanke på att Marit och Tobbe inte seglat särskilt länge, Marits första regatta var förra årets SM (!) där hon hoppade in för en sjuk Madde i SWE 163, och skötte sig med den äran! Från VJS sida är vi jätteglada att "få låna" Jakob från Västerås som rorsman när våra egna har förhinder: en driven, rutinerad, jätteduktig seglare, som har massor av erfarenhet, och dessutom en riktigt trevlig kille! Dessutom kom SWE 163 med Danne, Maria och Nisse in som tvåa, dvs två VJS-båtar (låt vara den ena förstärkt från JKV) i topp!

Lördagens race var sista delseglingen i CTS, dvs C55 Tour Sweden, där Thomas Hurtig låg i ledningen efter racen i Marstrand samt Ängelholm. Dalarö bjöd på mulet väder, byiga och vridande vindar runt 5 m/s och ökande, och VJS gjorde ett jättebra resultat: Danne, Maria & Nisse i SWE 163 på första plats, med serien 1,1,(5),3,5, JoZeBa i Swe 431 tvåa, med serien 6,2,(10),2,3 och sen säsongens stora överraskning, SWE 365 med Filip, Niklas o Malin på plats 6, med två spikar!

Dvs VJS-båtarna spikade 4 av dagens 5 race! Det är riktigt bra gjort, inte minst med tanke på att det var 17 båtar i fältet, och flera av båtarna seglades av mycket skickliga seglare!

Som en ren artighet mot arrangerade klubb "lät" VJS sedan SWE 411 med Kilians från DBK kamma hem spiken i det sista racet....! :-) :-)

Thomas Hurtig i SWE 254 hamnade på 7e plats, vilket dock räckte till seger i CTS-totalen, Grattis Thomas (bilden ovan)!

Sen är det fantastiskt kul att JoZeBa blev 2:a i CTS-totalen - med 2 av 3 seglingar på västkusten, där vi "grodhavsseglare" brukar ha svårt att hävda oss, så lyckades JoZeBa trots det att ta silver, mot väldigt bra motstånd dessutom!

Även våra "gröngölingar", Björne och Filip, gjorde det riktigt bra, dock tidvis förstärkta med senior "tyngd" i båten... :-)

Söndagens race, som handlade om Eastfleet GP4, seglades i regn och stiltje, följt av strålande sol och vind, uppemot en 7 m/s. Efter att "ha legat lite lågt" under lördagens race, så visade nu åter SWE 392, med Jakob, Marit & Tobbe hur "ett skot ska dras": efter att ha "värmt upp" i första racet med en blygsam 12:e placering, så vaknade man så småningom till och presterade sedan serien 2,3,1,4, vilket totalt gav en andraplats, med samma poäng men dock efter suveränen Thomas Hurtig, dagens segrare. Danne och gänget i SWE 163 fortsatte att segla stabilt och bra, och slutade på en 4:e plats, på samma poäng som trean Wrande/Hansson.

Som vanligt bjöd DBK på ett utmärkt arrangemang, både i land och på vattnet: fina banor o startlinjer, domarbåtar på vattnet, snabba beslut, snabbt igång med varje race, ingen dötid, precis som seglare vill ha det!

Avslutningsvis, ett par specifika reflexioner:

1) jag önskar att varje seglare tog sig tid att plugga in regel 18.3, och inte minst dess andemening, dvs att "avskräcka" från att köra BB upp till kryssmärket - idag resulterade bristen på respekt/insikt om 18.3 i åtm ett hål i en båt, och yes, det var "en av de mina" som gjorde sig skyldiga till detta... visserligen är det ju så att "shit happens" när man kappseglar, men om fler insåg att det finns goda skäl till KSR 18.3, så skulle många skador på banan kunna undvikas. Jag kommer att ta ännu ett snack med "mina" seglare om detta (har redan pratat med berörd besättning), och jag vet att en ursäkt från "vållande båt" till den med hålet i är på G...

2) idag upplevde jag nåt som jag inte trodde jag skulle behöva uppleva i C55-klassen, som gjort sig känd för bra stämning mellan seglarna såväl på land som på vattnet, ett tag trodde jag att det var vissa Optimist-seglare, alternativt vissa Optimist-föräldrar, som var i farten...: den faktiska händelsen på vattnet var att en båt, låt oss kalla den för "A", kom in för BB mot kryssmärket (notera kopplingen här till punkt 1 ovan!) och fick en protest på sig, eftersom man tvingade en annan båt att lova över dikt bidevind.

Domaren dömde - i mitt tycke helt korrekt - straff på båt A, som minst sagt motvilligt, efter högljutt "protesterande" tog sitt straff, forsatte sen en bit på länsen, men bestämde sig sedan för att "åka hem", men inte förrän man högljutt (jag hörde från 200 m avstånd) talat om för domaren vad man tyckte.... Dålig sportsmanna-anda, tyckte jag redan då.... Sedan, väl i land, råkar jag (och ett 10-tal andra) bli åhörare till hur åtm. ena halvan av båt A's besättning skriker, svär och fullkomligen spyr ut galla över domarna över det som tidigare skedde på vattnet...! Jag har ingenting emot att seglarna efter racen ber om domarens förklaring till domslut, eller att man ifrågasätter domslut - vi kan alla göra fel - men sättet som båt A's besättning gjorde det på är något jag inte vill se på seglingsarenan! Dessutom var det två högst seniora personer, dvs inte nån hormonstinn tonåring som fått temporärt tuppjuck, utan två personer med massor av vuxenår under bältet! Dessutom blev det efterhand uppenbart för mig att de inte hade koll på reglerna! Hade jag varit med i protestkommitten så hade jag definitivt övervägt KSR 69 i detta fall, dylikt beteende hör inte hemma vare sig inom sportens värld eller nån annan stans!

Nu laddar vi upp för SM !

2 kommentarer:

  1. Vi har också dåliga erfarenheter av dessa seniorer på väskusten. När jag läste detta är det uppenbart vilka de är.

    Flitig deltagare i westfleet

    SvaraRadera
  2. Jo, med det beteendet sticker man ju ut som en fyrbåk i natten i C55-sammanhang (och faktiskt i alla andra seglingssammanhang också - jag har under mina år som seglare/funktionär/domare inte råkat ut för nåt liknande mer än ett par gånger, och då har det alltid varit i Optimistsammanhang, där en del seglare, men också en del föräldrar har utmärkt sig...

    SvaraRadera