PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

måndag 5 september 2011

Kappsegling för "nybörjare"

Det är märkligt med nätverk och nätverkseffekter...

...och nu menar jag sådana nätverk där människor ingår, som bloggo-sfären - inte wlan:e't hemma eller på kontoret...: :-)

Den här bloggen föddes för nån månad sen i avsikt att inspirera och förkovra "mina" juniorseglare på VJS, och fram tills i helgen hade jag ingen som helst tanke på att skriva ett inlägg som det som nu poppar upp i min skalle, en slags "intro till kappsegling för nybörjare"...

Men efter att Blur länkat hit i slutet av förra veckan, så har jag dels läst en del inlägg på olika båt/seglingsiter att många seglare avstår från att pröva på kappsegling för att man tycker att det verkar vara förbehållet "proffsen" att tävla i segling, att reglerna är komplicerade, att det skriks och gapas mycket på banan (vilket iofs förekommer), och att man känner olust i största allmänhet inför att ge sig på att testa kappsegling. Dels har jag fått förfrågningar om hur man kommer igång med kappsegling, så jag gör väl ett försök...

Och det är synd att en del känner sig obekväma med kappsegling, för kappsegling är skitkul, jag tror (och hoppas!) att det ligger i den mänskliga naturen att dels vilja bli allt bättre på det man sysselsätter sig (frivilligt!) med, dels att medelst "ädel tävlan" mäta sina kunskaper med andra, likasinnade.... Och framförallt är det inte så märkligt det här med kappsegling, speciellt på hobbynivå - de flesta som seglar regattor som Lidingö Runt osv är hobbyseglare, dvs inget att vara rädd för... :-)

OK, efter den här långrandiga introduktionen, så ska jag försöka mig på att ge några tips om kappsegling till dem som vill komma igång med sporten: jag vill poängtera att min ambition här är ytterst modest, jag har inte ägnat många minuter åt att tänka igenom och strukturera vad jag ska skriva, utan det blir "målning med fri hand", dvs detta är inte avsett som en lärobok i ämnet, utan se texten som en "lathund" för att snabbt komma över motviljan och snabbt komma igång med kappsegling....

Jag tar Lidingö Runt som ett genomgående banexempel här, eftersom det är en kappsegling som lockar många båtar, både "proffs" och nybörjare, och därmed är en bekant regatta för många:

Det som brukar vara absolut stressigast för "nybörjare" i L-Ö Runt är det som sker innan och i samband med starten: massor av båtar som är på väg till startområdet, bätar som är och snurrar omkring i startområdet, båtar som är i färd med att starta, och båtar som redan har startat: alla dessa båtar som till synes "attackerar en" från alla håll och kanter, och det kan kännas riktigt stressigt bara att ta sig upp till startområdet för sin egen start.

Några bra saker att tänka på i din framfart upp till startområdet är att du som inte startat ska hålla undan för båtar som startat, eller står i tur att starta, och om du kör för motor så ska du hålla undan för alla som seglar (och finlandsfärjorna lär inte flytta på sig...! :-).

Det är absolut att rekommendera att ha nån av din besättning som utkik i pulpiten, och om denne någon dessutom kan grunderna i kappseglingsreglerna (SB/BB, lä/lovart, förom/akterom) så är det en stor fördel. (Det är dessutom viktigt att ha klart för sig att det skiljer mellan kappseglingsreglerna och de internationella sjövägsreglerna, inte minst att i kappseglingsreglerna så är en SB båt alltid "kung", dvs även om den är "upphinnande" gentemot en BB båt, så är det SB båten som har rätt till väg, utom vid märkesrundning, där det är en del specialfall!)

När du sen slagit av motorn, hissat segel och börjar segla - gissningsvis så har du nu 10-talet min kvar till din start, så är det extra viktigt att ha en utkik i pulpiten - med genua/fock uppe är det svårt att se båtar i lä, och särskilt uppmärksam ska du vara när du kör för BB's halsar, då är du ju väjningskyldig mot både läbåtar och alla som kör SB.

På en "djungelbana" som L-Ö Runt är det sällan det blir en riktig bidevindstart, som ändå är förhållandevis välordnad, utan det är ofta halv- eller undanvind i starten, och det gör starten struligare än om det skulle vara en bidevindstart, eftersom det bl.a är svårt att "bromsa" båten när man väl kör mot linjen i medvind. Absolut värst är det när vinden blåser nånstans från brofästet på lidingö-sidan, eftersom de flesta då väljer att starta för BB, men nån båt med en regelnörd typ mig ombord kan välja att starta för SB nedanför Forresta, och i princip köra för SB parallellt med startlinjen... med rätt till väg...det blir lätt kaos...! (OBS! jag har *inte* gjort det, fast jag varit sugen några gånger...! :-)

Så, om vi då antar att det är start för BB, och det är massa båtar i din start, så skulle jag rekommendera att leta upp den "lugnaste" platsen på startlinjen, dvs "filen till startlinjen", och i lä om klungan, och helst med lite lucka på båda sidor; visst, du kommer sannolikt inte att göra en kanonstart, men det är betydligt lugnare för nerverna att ha lite plats att röra sig på, att ha rätt till väg (som läbåt) och helst med en god lucka i lä, så att du inte omedelbart blir uppluffad av båtar i lä.

Kommer det upp en båt i lä, så är du skyldig att hålla undan (KSR11), och det brukar innebära att du blir tvungen att lova. Om det då finns båtar i lovart om dig, så gäller det att försöka "övertala" dessa att flytta på sig - därav mycket av den "kreativa" kommunikationen på banan... Ibland är det helt omöjligt för båten i lovart att flytta på sig, för att den har andra båtar i lovart om sig, och då kan du "vänligt" men bestämt meddela båten i lä som luffar upp dig nåt i stil med att "KSR 16!!!, du måste ge mig plats att hålla undan!!!".... Om du refererar till rätt kappseglingsregel, i detta fall KSR 16, så är sannolikheten att båten i lä, trots att den kör med mylar/kevlar-ställ och team-outfit, tror att du är ett proffs, och lägger ner sitt luffningsförsök... :-)

Ok, vi antar att du kom iväg från startlinjen med pulpiten (och utkiken!) i behåll. Eftersom det är undanvind/halvvind så är det bara att köra på, de flesta kör på samma halsar (BB) som du, och det är då läbåten som har rätt till väg (KSR 11). Efter en stund lovar du upp till halvvind/bidevind ut i farleden vid Högberga, och det är bara att stå på, fortfarande kör man för samma halsar, så det är lä/lovart som gäller. Enda stressmomentet är om du börjar komma nära hinder, t.ex lidingölandet som lovartsbåt, då är det bara att ropa "plats för land" till båten i lä om dig, och lägger du dessutom till "KSR 19" i ditt budskap till båten i lovart, så lär den flytta på sig fort som ögat... :-)

Sen på Askrikefjärden så säger vi att det blir kryss (det brukar det *alltid* bli :-): nu är det KSR 10 (SB/BB) eller KSR 11 (lä/lovart) som gäller, och det gäller att hålla uppsikt i lä, speciellt noga när man är BB båt. Är det riktigt tätt med båtar så kan man skicka fram en stackars gast och ligga på fördäck och kika runt förstaget, det ger dels bra koll i lä, stör inte luftströmmen särskilt mycket, och håller dessutom gasten vaken, eftersom det brukar skvätta bra där i fören.

Sen, när det är dags för målgång, så gäller "plats för märke", dvs att om nån försöker tränga dig (som är innerbåt) utanför målmärket, så ska de ge tusan i det om du har överlapp när ni går in i 3-båtlängders-zonen, och notera att det är "utrustning i normal position" som avgör överlappen, dvs att om din spinnaker överlappar rodret (eller den utstickande propellern på den upptiltade snurran på framförvarande båt), så har du överlapp och därmed plats för märke. Lämpligt budskap till den andra båten är då "plats för märke!!!", gärna med tillägget "KSR 18!!!", och då lär du få plats....

Ja, efter det är det bara att starta motorn, hålla snällt undan för de båtar som man möter som fortfarande kappseglar när man ger sig av hemåt, och knäppa upp målgångspilsnern (obs! tänk på att det numera råder nolltolerans på sjön, och att KBV mer än gärna vill sysselsätta sig!) för dem som "inte ingår i båtens besättning."... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar