PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

onsdag 4 januari 2012

Mer om apparent wind

I förra inlägget visade jag mha matematik att den skenbara vinden inte alltid beter sig helt intuitivt, framför allt kan den spela spratt i snabba båtar på öppna bogar med sann vindvinkel (TWA) nånstans runt 120-130 grader, där ett medvrid kan leda till att den skenbara vindens vinkel (AWA) faktiskt minskar, dvs att man i båten upplever ett motvrid, trots att den sanna vinden faktiskt vred med.

Att det förhåller sig så kan vara svårt att intuitivt fatta, och det kan kanske vara svårt att se detta utifrån de matematiska formlerna om man inte är helt bekväm med matten.

Så, här kommer en illustration av fenomenet:

Titta på bilden nedan, där jag mha en tumstock illustrerar fenomenet:

i bilden så motvarar den horisontella delen av tumstocken båtens fart, och den del av tumstocken som i första bilden är lodrät motsvarar den sanna vinden, och den långa diagonalen ("hypotenusan") motsvarar den skenbara vinden.

Dvs att tumstocken illustrerar situationen där en båt rör sig från höger till vänster i bilden, med en båtfart som är 2 "enheter" (två länkar av tumstocken), och den har en sann vind på 90 grader från SB, med storleken 1 "enhet" (en länk). Dvs i detta fall är båtens relativa fart jämfört med vindstyrkan 2 enheter, dvs vi har att göra med en riktigt snabb båt här.


Den gröna pennan pekar på den vinkel som motsvarar den skenbara vindens vinkel (AWA), och titta på nästa två bilder vad som händer med den vinkeln, när vår sanna vindvinkel ökar.









I bilden nedan har vi ökat sanna vindvinkeln från 90 grader till nånstans runt 110 grader, och vi ser att AWA har också ökat lite. Intuitivt känns detta ju helt rätt, dvs att vi får ett medvrid, så ökar också vinkeln på den skenbara vinden.














Men titta nu i nästa bild vad som händer när vår sanna vindvinkel ökar ytterligare: helt plötsligt börjar den skenbara vindens vinkel minska, vilket åtminstone för mig inte är omedelbart intuitivt alls, men vilket klart och tydligt framgår ut de matematiska formlerna i föregående inlägg.




4 kommentarer:

  1. Genialisk illustration!

    Är det detta som gör att man ligger risigt till om man som kölbåtsseglare följer sin ryggmärgsreflex att lova i vindbyar med en katta? Med en trög blygruva funkar det ju fint att lova i byarna, eftersom den skenbara vinden ju då vrider med och en lovning alltså neutraliserar det skenbara lyftet och man kan hålla jämn och fin lutning. De få gånger jag styrt katamaran har min känsla varit en helt annan...

    Vad roligt att du inte väntade så länge med din comeback förresten!

    SvaraRadera
  2. Hej Jonas, bra fråga! För att kunna svara mer utförligt på den så behöver jag fixa till ett par nya vyer av graferna, sådana som visar förändringen av AWA med avseende på ändring av den relativa båtfarten, vilket innebär att jag behöver derivatan av funktionen AWA(V/TWS). Den deriveringen är mer krävande än att jag fixar till den nu på det som är kvar av lunchen :-) men jag ska kolla på det ikväll, och skriver ett nytt inlägg i ämnet.

    SvaraRadera
  3. Festligt att det går att visa med en tumstock. Får du vinden in från aktern så blir den skenbara vinden rakt förifrån enligt tumstocksmodellen.
    Seglar man in i ett bleke så backar det ju faktiskt i seglen då man har vinden rakt i aktern.

    Nästa gång får man ta med tumstocken ut.

    mvh

    Svenne

    SvaraRadera
  4. Ja, man kanske skulle ta patent på tumstocken som vindindikator...! :-)

    SvaraRadera