PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

onsdag 18 januari 2012

Sammanfattning PMVPP & segelarea per "viktmeter"













Det är dags att sammanfatta tanke-experimenten kring prestanda som de senaste inläggen handlat om.

Experimenten har handlat om två relaterade, men separata ting:

- PMVPP: "Poor Man's Velocity Prediction Program", dvs att försöka hitta en matematisk modell, mer specifikt en enda kontinuerlig icke-linjär funktion som tar SA, LWL och deplacement som input, och som producerar ett resultat som ska vara så nära det verkliga Lys/SRS-talet som möjligt.

- "Action-Index": SA per "viktmeter", dvs att visa hur mycket segelarea respektive båt har per vikt per vattenlinjemeter.

När det gäller PMVPP (andra grafen ovan) så producerar funktionen ett resultat med en felmarginal på ca 3,3 procent, med en standardavvikelse på 4 procentenheter. Detta får anses vara mer än väl godkänt, eftersom de i funktionen ingående parametrarna är bara tre, dvs SA, LWL, o deplacement. Och då ska man komma ihåg att jag använder en och samma kontinuerliga funktion för såväl jollar, sportbåtar som större deplacementsbåtar.

När det gäller "Action Index", dvs hur mycket segelarea per "viktmeter" respektive båt har, så speglar resultatet (den andra grafen ovan) väldigt väl min egen högst subjektiva uppfattning om hur "agila" båtarna är.

SA/"viktmeter" kan ju kännas som en konstig storhet att titta på - jag har inte sett den använd nån annanstans i seglingssammanhang - men gör man en dimensionsanalys på de inblandade enheterna, så kommer man fram till att enheten för SA per viktmeter blir m^3/kg, vilket inom fysiken kallas för "specific volume" eller "volymitet" på svenska, och förekommer framför allt inom termodynamiken.

Således, jag känner mig tillfreds med bägge resultaten, och det är ju huvudsaken...! ;-)

Förresten, såg just på Blur att "Blur-Peter" just köpt en ny båt, en J/111, så jag passade på att stoppa in datat (SA, LWL, depl) för en J/111 i PMVPP, och ut kom talet 1.36, så min gissning på vilket Lys/SRS-tal J/111:an kommer att få är 1.36.... :-) Ska bli intressant att se vad lys-talet faktiskt blir...

7 kommentarer:

  1. Jag tycker jag se ett mönster att din pmvpp skattar talet lägre än lys då det rör sig om en planande båt och högre om det är en uttalad deplacementbåt. Undantaget är CB66 och kanske 606. Men jag vet inte om man kan säga att 606 är klart planande båt.

    -P

    SvaraRadera
  2. Jag provade att ordna båtarna i grafen efter felet mellan PMVPP-värdet och det faktiska lystalet, så att de hamnade i två grupper, en där PMVPP visar för mycket, och den andra där den visar för lite, och kunde då inte se något tydligt mönster. Både deplacementsbåtar och planande båtar fanns i bägge kategorierna, liksom var fallet med långsmala versus "bulliga" båtar.

    SvaraRadera
  3. J/111 fick 1,402

    SvaraRadera
  4. Diff på 3% MAO från min prognos på 1.36...

    SvaraRadera
  5. Tror att de valt en större gennaker än tabellbåten, så din uträkning skall nog korrigeras för detta, vilket borde innebära att du hamnar närmare det SRS-tal de faktiskt fick.

    SvaraRadera
  6. Skickade just ett mail till Peter G o frågade om de data som jag använde mig av i min formel stämmer - blev lite förvånad att diffen blev så mycket som 3%, så din teori om större gennaker kan vara rätt....

    SvaraRadera
  7. fick svar direkt från Peter, o med de korrekta siffrorna instoppade i formeln så blev talet 1.39.

    SvaraRadera