PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

måndag 1 augusti 2011

Resultat eller prestation ?


Inom tävlingsidrotten (och i ännu högre grad i affärsvärlden!) är det tyvärr alltför vanligt att fokusera för mycket på resultatet, vi tenderar att mäta framgång i termer av placeringar i racen och regattorna.

Jag anser att det är mycket bättre att istället fokusera på prestationen. Varför då, kan man ju fråga sig.....?

Jo, dels för att till skillnad från resultatet, som påverkas av många externa faktorer (alltså sådana faktorer som man själv inte kan styra), speciellt i en så komplex sport som segling, så är prestationen någonting som man själv har total kontroll över, dvs det är enbart upp till mig själv - eller till oss som team när det gäller lagidrott - hur bra eller hur dåligt jag/vi presterar.

Prestationen är i och för sig också beroende av många faktorer, t.ex förberedelser, träning, analys & reflextion, materialvård, kunskap mm, men det trevliga med dessa faktorer är att samtliga är inom min egen kontroll, dvs de är interna.

Dessutom gör fokus på prestation istället för på resultat att man får fler tillfällen att känna sig nöjd under ett race, en regatta eller en säsong: även om jag råkar komma sist i ett race ("dåligt" resultat), så kanske jag gjorde en enorm uppsegling efter en katastrofal start eller kaotisk rundning, och tog in massor på fältet framför genom att ha bättre båtfart, högre höjd, bättre manövrar, smartare vägval och bättre fokus och insats än de andra. Det finns då i mitt tycke all anledning att då vara nöjd med sig själv eller teamet, trots att resultatet suger.... :-) Och är man nöjd över nåt, så brukar tillvaron kännas betydligt roligare än när man går och surar över ett uteblivet resultat...

Och slutligen: genom att lägga sin fokus på prestationen så brukar de bra resultaten komma förr eller senare: dvs att bra resultat är en konsekvens av bra prestationer, eller uttryckt på engelska:

"good results are an outcome of excellent performance!".

Och om man sen kan komma ihåg att "excellent performance" i sin tur är en konsekvens av "excellent preparations" (förberedelser, kunskap, träning, materialvård mm) så är man ju på god väg att nå prispallen....! :-)

Som en illustration av vad jag menar med denna text så kan jag berätta att det som imponerade absolut mest på mig under helgens seglingar på Dalarö var faktiskt inte de i och för sig utmärkta resultaten som VJS-besättningarna presterade, utan någonting annat, något som har med prestation att göra: jag tror faktiskt att jag överlåter åt mina eventuella läsare att gissa vad det var som imponerade mest på mig - du kan skriva din gissning antingen här som kommentar, eller på facebook. Jag kommer att ge er svaret så småningom i ett kommande inlägg....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar