PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

torsdag 8 mars 2012

handicap-regler

Det är ju en tid som förflutit sen jag skrev här sist... har haft fullt upp med jobbet... men jag har bl.a följt med debatten på Blur.se om SRS. Rätt kul läsning, där många hoppas på att få SSF att definiera "det ultimata rättvisa SRS-talet".... :-)

Der som är lite kul för en sur gammal vetenskapligt skolad "grumpy old man" som jag, inte minst med debatter som den på Blur angående "rättvisan" i SRS är att fundera på hur det ser ut i andra idrotter...

Jag vet inte nån annan idrott utöver segling där man tävlar med handicap, förutom golf.

Inom golfen är det utövarens skicklighet som speglas i handicap-talet, det är inte golfklubbornas eller skornas egenskaper som speglas. I segling är det utrustningens "skicklighet" som man "handicappar"...

Om man skulle tänka sig att tillämpa seglarvärldens ansats om handicap inom andra sporter, som t.ex motorsport...: hur ska vi få till rättvisa tävlingar där deltagarna spänner från en SL-buss till en F1-bil...? :-)

4 kommentarer:

  1. Svaret på det är bly.
    Det år bara till att lasta på bly på F1 bilen tills SL bussen vinner
    Det förekommer redan i motorsport men kanske inte mesllan en F1 bil och en SL buss.
    Jag tror vi seglare hakar upp oss för mycket på rättvisa eller kanske snarare orättvisa.
    Jag tror samtliga på Blur förstår att en rättvisa inte går att få fullt ut, men man vill att det ska bli så bra som möjligt. Vissa tycker SRS redan är där, medan andra ser möjligheten till förbättringar.
    Seglare har lite olika ideer om rättvis segling.
    Även då man seglar i samma klass finns de som förespråkar rättvisa vindar !
    Sällan är det förhållande då vi seglar i 5 m/s med ej vridande vindar.
    Och lika sällan är det som vi seglar med ett handicap som är perfekt mellan de olika båtarna.
    SRS eller tidigare LYS är väldigt enkelt, du har ditt tal och det är bara till att segla.
    Det bästa är om hc talet är något för högt eftersom det ställer högre krav på besättning om framgång ska nås.
    Finns inget som är mer frustrerande än att vinna tävlingar på grund av ett för lågt hc.

    mvh
    Svenne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig i sak, men jag har aldrig hört någon gnälla på att de vann med för lågt tal... :) Däremot har jag hört många gnälla för att de har för högt tal eftersom de inte vann...

      Radera
  2. Svenne, om svaret är så enkelt som bly, så borde ju SRS-regeln vara synnerligen simpel: väg båten, och i förekommande fall lägg till ett antal blytackor... Vilket är faktiskt exakt vad man gjorde inom C55:orna när det förra året konstaterades att båtarnas vikt kunde skilja sig rejält, trots att det är entyp...

    Men så enkelt är det ju inte, utan man mäter ett stort antal dimensioner för att för att försöka få till ett "rättvist" tal som speglar båtens prestanda i alla möjliga förhållanden.

    För övrigt anser jag att nuvarande SRS-gäng verkar göra ett gediget jobb, men jag anser också att om SRS-seglarna förväntar sig ett absolut "rättvist" mätetal, som ska funka för alla slags båtar i alla slags förhållanden, så får man nog vänta vääääldiiiiigt länge... :-)

    SvaraRadera
  3. Intressant med ett mästarnas mästare i SRS, dvs att de klassbåtar som ligger i tabellen får göra upp på en triangelbana typ en gång om året.
    Kanske man då kan få dit de bästa besättningarna från varje klass + att det läggs till några intressanta icke klassbåtar.
    Förutum att det skulle engagera klassförbunden får man troligen ett hyfsat resultat att bearbetá.

    Bara en tanke

    mvh
    Svenne

    SvaraRadera