PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

måndag 5 augusti 2013

"Men det var ju inte rättvisa förhållanden....!"

Jag har fått lite frågor och kommentarer på mitt senaste inlägg från C55-SM Dalarö, närmare bestämt om det "orättvisa" i att inte annulera en segling där endast 7 av 34 lyckas ta sig i mål...

Så, har kommer en liten fördjupning i ämnet:

För det första, som jag skrivit om i ett par tidigare inlägg (se t.ex "seglingens komplexitet - tur eller skicklighet ?") så är segling en "multi-komplex" sport.  Som sådan, så är det i allmänhet väldigt svårt att säga om någon vann pga. tur, eller om det var pga skicklighet.

Om vi tar SM's fredag som exempel, så visst kan det kännas "orättvist" - eller till och med "kränkande", som ju blivit så populärt tillstånd hos så många på senare år.. - att inte hinna i mål på utsatt tid, och att drabbas av vindvrid på 180 grader...

MEN: de seglare som lyckades ta sig i mål inom utsatt tid: hade de "bara tur"...? Eller kan det ha varit så att just dessa seglare, trots att förhållandena var extremt svårtolkade, faktiskt lyckades ta sig fram i täten just för att de var lite bättre än alla andra på att läsa av förhållandena, att starta på rätt kant av startlinjen, att de valde rätt kant på kryssen och länsen, och därför lyckades ta till vara på den lilla vind som faktiskt fanns att segla på...?  Om så skulle vara fallet, så hur "rättvist" skulle det vara att blåsa av racet efter t.ex första kryssen, där dessa seglare lyckats skaffa sig en rejäl ledning...?

Om vi tittar på den totala resultatlistan från årets SM, så ser vi att av de sju seglare som faktiskt lyckades ta sig i mål i fredagens race, så är fyra av dem topp-4 på totalen för SM, en av dem hamnade på plats 20 pga 3 (!) st BDF, en båt hamnade på plats 22 efter att ha avbrutit regattan av för mig okänd anledning efter lördagens race, och sen en båt som hamnade på 12:e plats.

Dvs att de båtar som trots skitsvåra förhållanden på fredagen lyckades ta sig runt banan bättre än de andra båtarna också stod att finna i topp efter 3 dagar och 9 race!

För mig verkar det vara en ganska bra indikator på att dessa båtar är de bästa seglarna, även om förhållandena är kassa, och det blir kryss på länsbenet!  Dvs att de bästa seglarna tenderar att segla bäst även om förhållandena inte är optimala!

Fundera på det ett tag nästa gång när ni vill att racen ska annuleras pga "orättvisa" förhållanden...!

1 kommentar:

  1. Det kan ju även vara så att de fick bra placering pga att de kom i mål och inte att de kom i mål för de var skickliga och gjorde rätt val? Kan ju säga att det var ganska jobbigt utgångsläge att ha en DNF att räkna bort, och inte t.ex en 21:a. De som kom i mål hade ett rejält försprång.

    Jag kan också hålla med om att det inte bara var tur, eftersom vi startade på vänster, men såg snabbt att höger var stor fördel och tjänade väldigt många placeringar på det. Dock när det vrider så snabbt och dör så plötsligt tycker jag inte att det är rättvist att få en 34:e placering när man stannar bara någon meter från linjen och hade då fått en 8:a istället.

    Som seglare tycker jag att det var ett ytterst tråkigt race och att de borde blåst av det när det fanns kryssande båtar både på kryssen och länsen och strömmen plötsligt hade mer kraft än vad det gick att få ut ur seglen.

    SvaraRadera