PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

tisdag 3 juli 2012

ÅF Offshore Race / Gotland Runt genom Oxdjupet

Mest för att testa min nya GoPro HD Hero2 "action camera", och för att lära mig lite funktioner i likaledes nyinköpta redigeringsprogrammet PowerDirector 10,  så tog jag mig ner till Oxdjupet i söndags för att filma ÅF Offshore-båtarnas passage.  Resultatet blev filmsnutten i inlägget... Visst, något överarbetat här och där, och underarbetat på andra håll, men som Opus 1 duger det... :-)  (Tips: välj HD-kvalite' i Youtube's uppspelning).

Tyvärr kom jag några minuter för sent för att få med Hyundai i filmen, det var en mäktig syn att se henne blåsa igenom Oxdjupet med spinnakern uppe:




Sen var det också intressant att studera säkerhetsbåtarnas (Sjöpolis, KBV, SSRS, KSSS) agerande: man var minst lika intensiv i sitt bortviftande av åskådar- och passerande båtar när det var helt tomt på kappseglare i Oxdjupet, som man var när de tävlande faktiskt passerade...! :-) Dessutom hände det flera gånger att man viftade undan privatbåtarna åt det håll där vilken kappseglare som helst kunnat förutse att de på undanvinden skärande båtarna skulle ta sig efter nästa gipp... :-) Helt uppenbart saknades det kappseglingskunniga personer ombord på flera av säkerhetsbåtarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar