PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

tisdag 18 oktober 2011

Tekniska hjälpmedel för jury och SL ?

På Mästarnas mästare användes TracTrac, ett GPS-baserat system för att visualisera racen i mer eller mindre "realtid" på nätet.

Jag tycker systemet fungerade utomordentligt väl för detta ändamål, som ett "Infotainment system", dvs att ge "publiken"- såväl den på kajen som den som satt hemma på kammaren - en möjlighet att följa seglingarna och se hur racen utvecklade sig, i stort sett i "realtid". Det var helt enkelt kul att följa racen mha TracTrac!

Jag ser en stor potential i denna sortens visualisering när det gäller att göra segling mer tillgängligt för publik, vare sig det handlar om de närmast sörjande (föräldrar osv) på kajkanten, eller i större sammanhang.

Ett utomordentligt system för detta ändamål, helt enkelt!

Däremot ska man nog inte hoppas på att denna typ av GPS-baserade system skulle gå att använda - vare sig idag eller i en kommande framtid - även som ett funktionärshjälpmedel till att avgöra situationer på banan, t.ex tjuvstarter, överlapp, målgångar mm, därtill är GPS ett alldeles för grovkornigt och icke-deterministiskt system, det är helt enkelt inte specificierat eller designat för den grad av "accuracy" och "precision" som skulle krävas för att man skulle kunna använda dess information i en t.ex jury-förhandling.

Skälet till detta är enkelt, GPS-systemet är helt enkelt inte spec:at eller designat för denna typ av användning, dvs det är inte konstruerat för att ge en nogrannhet och tillförlitlighet som skulle krävas för att t.ex kunna bedöma huruvida en båt är över linjen före startsignalen.

Låt oss ta starten som ett exempel: nuvarande etablerade "best practice" att avgöra huruvida en båt tjuvstartat eller inte bygger på en mycket gammal teknologi som förfinats över år-tusenden, "Eyeball Mark I", dvs det mänskliga ögat. En hyfsat skärpt linjeobservatör med synskärpan och koncentrationen i behåll kan, även på en lång startlinje, se huruvida en båt är över linjen med en noggrannhet ("accuracy") på max någon decimeter, helt enkelt genom att syfta över/genom startflaggorna.

Svårigheten med detta Eyeball Mark I-system är inte noggrannheten, utan istället att det kan vara svårt att se *alla* båtar som är över linjen, eftersom vissa kan vara skymda bakom andra båtar.

Det kan då verka lockande att lösa just detta "skymningsproblem" med tillgänglig teknologi, t.ex ett GPS-baserat system. Tyvärr kommer det inte att funka, åtm inte med GPS-baserade system, och skälet är (som redan påpekats ovan) att GPS är vare sig tillräckligt noggrant eller tillräckligt tillförlitligt för denna typ av tillämpning.

Tittar man i spec:arna för GPS, så ser man att det t.ex står: "<= 9m 95% Horizontal Error", dvs att systemet ska klara av att ge en horisontell positionsangivelse som ligger inom +- 9 meter från korrekt position, dvs en felmarginal på 9m, 95% av alla mätningar. Detta betyder att systemet är spec:at för en "accuracy" på 9m, med en "precision" på 95%.

Det här är ju en fantastisk noggrannhet jämfört med vad vi hade att tillgå för navigationsändamål innan GPS (Död räkning/optisk eller radiopejling/Decca/Loran mm), och vi ska vara mycket nöjda och glada över att ha tillgång till denna fantastiska noggrannhet och tillförlitlighet, men som sagt, det räcker inte för att avgöra en tjuvstart.

9m är åtm en hel storleksordning större felmarginal än vad det mänskliga ögat klarar av, och dessutom innebär 95% ovan att i 5 fall av hundra (statistiskt sett) så kan felet vara större än så, kanske t.o.m mycket större: när man läser spec:arna så får man lätt intrycket av att felen skulle vara normalfördelade (95% är två standardavvikelser i ett normalfördelat material), men det skulle inte alls förvåna mig om ett system som GPS istället lyder under en Power Law-distribution, vilket i såfall skulle ge en mycket större sannolikhet för mycket större fel än vad normalfördelningen ger, en s.k. "Long Tail" eller Pareto-fördelning.

"Jo men det finns ju differential GPS som ger noggrannhet på några tiotals-centimeter!" kanske någon invänder....?

Visst finns det tekniker för att öka noggrannheten hos "autonomous" GPS, varav DGPS är en sådan teknik, och t.ex inom lantmäteriet så använder man sig av diverse tekniker som gör att noggrannheten kan hamna på några centimeter. Men dessa system bygger antingen på fasta referens/korrektionsenheter med extremt känslig kalibrering, eller på avancerad "post-processing", bägge tekniker som knappast låter sig användas på gungande/stampande/lutande/blöta båtar och startfartyg, som dessutom har en benägenhet att inte ligga 100% fixerade på ett och samma ställe, och där man inte har tid att göra en avancerad post-processing för att fastslå positionen....

Så för överskådlig framtid kommer vi nog att få fortsätta att använda oss av Eyeball Mk I för att kolla startlinjer, överlapp mm, vi kommer iaf. inte att använda dagens eller ens morgondagens GPS-teknik för detta. Däremot vore det ju åtm. teoretiskt fullt möjligt att använda sig av helt andra typer av tekniska hjälpmedel, t.ex laserbaserade för att kolla linjen, men det lär dra med sig både praktiska som ekonomiska problem...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar