PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

söndag 17 juni 2012

Upsala Segelsällskap: USS Regatta

Som en del av förberedelserna inför mitt kommande domaruppdrag på Internationella SM för Finnjolle och Starbåt på Nynäshamns Olympiska Jubileumsregatta senare i sommar, så tillbringade jag helgen som "regelobservatör" för Finnjollarna hos USS.  Avsikten var att studera hur Finnjollarna seglas, inte minst med avseende på KSR 42.

Närmare 20 Finnjollar fanns på startlinjen, många seglade av verkliga "veteraner" - jag måste säga att jag blev imponerad över hur väl dessa gentlemen hanterade en så stor och fysiskt krävande jolle! Inte mindre imponerande blev det då det ösregnade hela helgen...! :-)

När det sen gäller KSR 42, så fann jag att de allra flesta seglade "rent", men att det också fanns undantag.  Min förhoppning är att domarteamet och seglarna på Int. SM ska få tillfälle att tillsammans gå igenom KSR 42-tolkning och tillämpning innan racen börjar.

Stort tack till USS och tävlingsledare Kurt Sjöberg, samt domarna Tore Ericsson och Kjell Ohlin som beredde mig plats i domarbåten som observatör.

(på bilden pallplatstagarna i Finnjolle-klassen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar