PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

måndag 22 oktober 2012

Beslut Svenska Seglarförbundets disciplinärende



Jag har tagit upp problematiken med "Gross Misconduct" - "Mycket Dåligt Beteende" - mao KSR 69, tidigare på bloggen.

Idag kungjorde SSF beslutet på en incident under årets Dalarö-regatta, som även var DM Stockholm för C55-klassen.

Beslut

Riksidrottsförbundets stadgar

Jag finner det synnerligen uppfriskande att PK hos Dalarö hade modet och orken att faktiskt ta upp incidenten till behandling, det är tyvärr allför vanligt att man inom Svensk Segling - förmodligen pga bekvämlighet och konflikträdsla -  blundar för även flagranta brott mot KSR 69.

2 kommentarer:

  1. Dåligt beteende mot domare och andra funktionärer är en sak, tror inte det handlar om konflikträdsla utan mer "det är en del av spelet". Påverkar nog inte seglingen så mycket. Fast förstås inget man ska acceptera, även om man i hvdsak tycker och känner att "stackars sate, har du vaknat på fel sida". Okvädningsord mellan seglare tycker jag faktiskt är allvarligare, eftersom man nästan automatisk viker sig för den som skriker högst. Men också mer självklart att hävda KSR 69. Om ngn uppträder illa och inte efteråt på ngt sätt markerar att det här var fel, så behövs uppfostran, hur gammal vederbörande än är.

    SvaraRadera
  2. Hej Anders, utan att kommentera den specifika händelsen som avhandlas i inlägget så är min allmänna inställning som domare som följer: om en seglare i "stridens hetta", dvs på banan i samband med en momentan "vass" situation vräker ur sig nåt olämpligt till mig eller till sina medtävlare, så må det vara hänt, ingen vidare åtgärd. Om däremot samme seglare fortsätter att vräka ur sig otidigheter, långt efter att situationen är över, så kommer jag att agera enl. KSR 69.

    SvaraRadera