PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

måndag 30 januari 2012

Driving force, del 2

Grafen visar hur stor del av kraften som seglen genererar blir framåtdrivande, över olika bogar (TWA) för olika snabba båtar.

En intressant sak som framgår av grafen är att de flesta värden för V/TWS har sitt maximala uttag av framåtdrivande kraft vid 130 grader TWA - det är endast vi några få lägen i grafen där någon annan TWA-kurva når högre.

En annan intressant sak med grafen är att studera TWA 170-kurvan, som för långsamma båtar levererar relativt lite framåtriktad kraft, men för båtar med v/TWS runt 1 levererar max, och sen klingar av igen för ännu snabbare båtar. Skälet till detta är att för långsamma båtar nära plattläns, så blir AWA väldigt hög, så att båten i stort sett drivs enbart av drag, dvs utan lift-komponenten. När sen båten är snabbare, så minskar AWA, vilket innebär att lift nu börjar ge ett positivt bidrag till framdriften. När båten blir ännu snabbare, så minskar AWA till så små värden att den av lift genererade kraften nu är framåtriktad i väldigt liten grad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar