PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

måndag 16 januari 2012

Upwind vs. Downwind-båtar & SA per "viktlängd"

De senaste inläggen har handlat om att titta på olika båtars olika förhållanden mellan segelarea, vattenlinjelängd och deplacement i olika kombinationer. Det här inlägget tittar på samma parametrar, fast ur ett annat perspektiv:

Det kan ju vara intressant att försöka kombinera alla tre faktorerna (SA, LWL, vikt) till en enda parameter, och en sådan potentiellt intressant parameterkombination kan ju vara att titta på hur mycket segelarea båtarna har per vikt per vattenlinjemeter, dvs graferna nedan visar förhållandet mellan SA per (vikt/lwl).

Det kanske inte är helt självklart varför denna relation kan ev. vara av intresse, men mitt resonemang är att om en båt har (relativt sett) låg vikt per vattenlinjemeter, dvs att varje meter av båtens vattenlinjelängd bär relativt sett en låg vikt, så borde det i sig vara en positivt bidragande faktor, jämfört med en båt som bär mycket vikt per vattenlinjemeter.

På samma sätt bör det ju förhålla sig med relationen segelarea per "viktlängdmeter", alltså att ju mer segelarea en båt har per viktlängdmeter, desto bättre för drivande kraften.

Graferna nedan visar utfallet av denna övning: grafen ovan visar förhållandet SA/(vikt/lwl) för de ingående båtarna, med den röda stapeln visande upwind, och den beiga downwind.

I den grafen nedan visar hela stapelns längd summan av up + downwindarean per "viktmeter", vilket i sig nog är en mindre intressant faktor - det intressanta är att jämföra de olika båtarnas staplar mot varann, röda för sig, beiga för sig.

Den nedre grafen visar respektive båts upwind/downwind-förhållande för SA per (vikt/lwl).














Om man tittar först på den övre grafen, så ser man återigen att B&R23:an är i en klass för sig, den har mer segelarea per viktlängdmeter än nån annan båt. Närmast kommer VOR70:an (vars LWL jag dock blev tvungen att extrapolera från dess LÖA, eftersom jag inte kunnat hitta dess LWL nånstans), och därefter kommer Adm-30:an och CB66:an på en i stort sett delad 3: plats.

Draken är den båt som har minst segelarea per viktlängdmeter.

Tittar man på grafen till nedan så kan man se att J80:an är den båt som har störst förhållande mellan sin downwind/upwind-segelarea, medan Staren är den båt som har mest upwind-area i förhållande till sin downwindarea (det är fortfarande SA per "viktlängdmeter" som visas i grafen).

En frestande tanke, utgående från den nedre grafen, kan kanske vara att betrakta J80:an som en utpräglad "undanvindsbåt", medan Staren får representera en dito kryssbåt....

En annan frestande tanke, fortfarande utgående från den övre grafen, är att se totalstapelns längd som en indikator av "amount-of-action" eller "häftighetsfaktorn" för respektive båt: B&R23:an skulle då vara den båt som ger mest "action", följt av VOR:70:an, och därefter i den "actionfyllda gruppen" kommer Adm-30, CB, Farren o J80:an.

Resten av de listade båtarna skulle då hamna i den "ohäftiga" gruppen, med en "häftighetsgrad" på nånstans mellan 25-50% av häftigheten jämfört med de föregående... :-) :-)

Nu finns det ju risk för att nån som seglar båtar som jag just kallade för "ohäftiga" ovan kommer att känna sig kränkt, kränkthet har ju blivit en folksjukdom i Sverige ;-) så om så skulle vara fallet, så rekommenderar jag att man går till den lokala vårdcentralen och ber om ett recept på en tub humor... :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar