PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

fredag 13 januari 2012

"Poor mans Velocity Prediction Program" - PMVPP


En i mitt tycke intressant fråga är vilka parametrar det är som avgör en båts prestanda.

I förra inlägget labbade jag lite med kvoterna SA/vikt, dvs segelarea per vikt, samt med LWL/vikt, dvs vattenlinjelängd per vikt för ett antal olika båttyper, och grafen i det inlägget som jämförde dessa värden (skalade till för ändamålet lämplig skala) visar att det finns en korrelation mellan respektive kvot och det LYS (eller SRS)-tal som båtarna i fråga faktiskt har.

Nu roade jag mig med att experimentera med några olika (icke-linjära) viktningar på de i SA/vikt o LWL/vikt ingående faktorerna, och att jämföra utfallet med LYS-talen. Resultatet av den övningen finns i grafen ovan.

Utan att ha lagt många minuter på övningen, så är det ändå intressant att notera att värdena från mitt "Poor Man's Velocity Prediction Program" (PMVPP) för de flesta båtarna hamnar inom en 5%'s felmarginal, och detta resultat är då beroende av enbart 3 parameterar, nämligen segelarea, vattenlinjelängd samt vikt.

Det är framför allt för de "snabba" båtarna där PMVPP ger ett större fel än 5%, medan båtar som C55, Drake, Soling, H-båt hamnar inom 5% felmarginal. Det gör för övrigt även CB66:an, som jag skulle vilja kategorisera som en snabb båt, felet för CB:n är bara 2 procentenheter...

Det intressanta (IMO) med denna övning är att man för många båttyper verkar kunna komma ganska nära det verkliga LYS/SRS-talet genom att ta med endast tre parametrar: segelarea, vattenlinjelängd, och vikt....

3 kommentarer:

  1. Intressant. Får man önska? I så fall vill jag ha med 606 och Express i diagrammet.

    SvaraRadera
  2. Jonas, jag tänkte ha med 606 i materialet, men har inte lyckats hitta dess vattenlinjelängd.

    Om du har siffror på vattenlinjelängd, vikt, segelarea (upwind, downwind) samt lystal på båtar du vill ha med, så lägger jag in dem.

    SvaraRadera
  3. 606: http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=1
    Express: http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=29

    En cool grej vore att göra en mojäng där man kan kryssa i vilka båtar man vill jämföra och hämta relevant data från en databas och därefter generera diagrammet...

    För några år sedan fanns VPP/polardiagramgeneratorer på http://www.techsail.com/ och http://www.polardesigner.com, men de verkar ha försvunnit.

    SvaraRadera