PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

måndag 6 februari 2012

Sammanfattning "Driving force, apparent wind" mm

Den senaste tidens inlägg här på bloggen har spänt över ett antal olika, men ändock relaterade ämnesområden, såsom "Apparent wind sailing", "driving force" och optimala TWA's.

Jag tänkte sammanfatta här kort de insikter som förhoppningsvis gjorts i inläggen som har avhandlat dessa ämnen.

1) till att börja med har vi kunnat konstatera att den skenbara vinden kan bete sig väldigt annorlunda på undanvinden, beroende på om vi seglar en snabb (relativt vinden) eller en långsam båt. Det kanske mest o-intuitiva resultatet är att i en snabb båt på undanvinden, kan ett medvrid faktiskt leda till att skenbara vinden (AWA) faktiskt minskar. Detta fenomen finns illustrerat här.

2) Vi har också kunnat konstatera att när en båt befinner sig i närheten av v/TWS =1, dvs när den seglar i närheten av samma fart som den sanna vindens, så kan det ske stora förändringar av AWA på undanvinden. Detta finns beskrivet här.

3) Även den skenbara vindstyrkan AWS kan bete sig o-intuitivt i vissa fall, där det t.ex i långsammare båtar kan ske en väldigt tydlig minskning av den i båten upplevda vindens styrka på öppnare bogar. Detta kan man se här.

4) Om man vill se var, dvs vid vilken TWA ens båt har sitt "sweet spot" när det gäller maximal framåtdrivande kraft, så kan man kolla här.

5) Och vill man fundera lite kring polärer, optimal VMG downwind osv, så kan man kolla på inläggen om driving force, t.ex här. Dessutom, för att veta om det på undanvinden lönar sig att skära, eller på kryssen att pina eller kanske falla av några grader, så kan man kolla här.

Det jag tycker dessa inlägg illustrerar med all önskvärd tydlighet är att segling är en komplex sport, som i mångt och mycket handlar om att vara bra på att optimera ett stort antal parametrar, t.ex kraftuttag, kurs, trim mm, för att hitta den parameterkombination som gör att man snabbast möjligt tar sig mot målet. Tänk så trist en kappsegling skulle vara om tillvaron vore så enkel att en dator kunde ta rådande förhållanden (vind, båtegenskaper mm) som input, och som output leverera en optimal o vinnande lösning... Tack o lov att vi inte har tillgång till sådana "optimala" algoritmer inom seglingen, utan är tvungna att nöja oss med en helt annan klass av algoritmer, s.k. "heuristiker".

PS: jag vete tusan vad TacticalSailing håller på med - återigen har länken till den 49er-polär som jag länkar till på deras hemsida spruckit: de kanske inte gillar att man länkar till deras sidor... jag mailade dem faktiskt och bad om tillstånd att länka till polären för nån vecka sen, men jag har inte fått nåt svar. Om de nu inte gillar att jag länkar dit så vore det ju en enkel sak att ha svarat på mitt mail....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar