PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

torsdag 15 september 2011

Matchracing - märkesfälla


Antag att du är på sista länsen i ett match race, du ligger något före din motståndare, men du har ett straff utestående, dvs du måste ta en straffsväng innan du går i mål...

Problemet är att du leder inte tillräckligt stort för att hinna ta straffet utan att motståndaren hinner förbi....

Vad göra ? När ska du ta straffet, och var på banan...?

En sak man kan försöka sig på i detta läge är att sätta upp en "märkesfälla" vid mållinjen, och det går till på följande sätt:

vi antar att du går in i zonen, från yttersidan av målmärket , dvs du ligger lite utanför och vid sidan av mållinjen, och "clear ahead", dvs du har märkesplats.

Du väntar med att ta ditt straff tills du är inne i zonen, och när du är inne, lovar du (vi antar länsmålgång) som om att du skulle påbörja ta ditt straff, och skapar därmed en lucka mellan dig och märket, som är väldigt lockande för den andra båten, som kommer från klar akterom, att gå in i.

När du ser att den andra båten är på väg mot luckan, så avbryter du din lovning, faller istället blixtsnabbt av och kör din tillbörliga kurs mot mållinjen/märket, och eftersom den andra båten nu förhoppningsvis är i vägen för dig på din tillbörliga kurs - dvs förvägrar dig den plats du har rätt till - så kommer den att få ett straff, vilket gör att ditt utestående straff kvittas.

Det är några viktiga saker att tänka på för att detta ska lyckas:

1) du får inte gå utanför zonen efter att du gått in i den - om du gör det, upphör KSR18.2b att gälla. Samma sak gäller om du skulle gå över stag, dvs slå i zonen.

2) du måste se till att den kurs som du sen, efter ditt fejkade straffförsök, faller ner på, är att betrakta som tillbörlig kurs, eftersom din rätt till plats vid märket endast ger dig rätt att köra din tillbörliga kurs, den andra båten är inte nödvändigtvis skyldig att hålla undan för dig, dvs den behöver bara ge dig plats att köra tillbörlig kurs, men inte högre, dvs du kan inte luffa upp den andra båten.

7 kommentarer:

  1. Som finnjolleseglare tycker jag det där var ett genomruttet sätt att segla på. Ta ditt straff normalt och var en glad juste seglare istället.

    Närrå ;)

    SvaraRadera
  2. ja, finnjolleseglare verkar ju ha en annan syn.... :-)

    SvaraRadera
  3. Va roligt att man kan kommentera som anonym. Nu kan inte Anna se att jag läser seglingsbloggar på arbetstid.

    Oops :)

    SvaraRadera
  4. Vilken tur att jag inte känner nån Anna så jag kan skvallra.... Men vänta ett tag, nu kom jag ju på det....! :-)

    SvaraRadera
  5. Är det en sån här avslutning du menar?
    http://vimeo.com/24011297 kolla från ca 40.00.
    Mirsky får ett straff mot Ainsle precis innan rundningen vid sista kryssmärket. Men dramatiken är vid målgången där Mirsky leder och lyckas fånga Ainsle utanför märket. Ainsle får 2 straff på 10s typ.

    SvaraRadera
  6. Det är lite svårt att se i klippet om det är en avsiktlig "fälla" som Mirsky sätter upp... Men principen är den samma, dvs att man bygger på KSR 18.2, dvs att om båten som är klar för om in i zonen så ska den ha märkesplats. Dock ska man vara väldigt försiktig som ledarbåt så att man inte går utanför sin tillbörliga kurs i slutmomentet, Tom Björkholm som är internationell umpire påpekade att det finns ett "call" (40) i MR callbook som illustrerar detta problem.

    SvaraRadera
  7. Nu när jag ägnat lunchen åt att titta lite närmare på klippet, så säger ju Mirsky i intervjun efteråt att han satte upp fällan... :-)

    SvaraRadera