PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

tisdag 9 oktober 2012

Planning hull efficiency


Jag har funderat en del på det här med vattnets motstånd när man seglar. Inte minst nu när jag seglar en riktigt snabb båt, som planar så fort som rorsmannen nyser....! :-)

  Jag har inte hittat nån källa på nätet som på ett enkelt sätt förklarar hur man ska förfara för att trimma sin segelbåt optimalt långskepps  för att minimera det totala vattenmotståndet - förutom att ha en bra finish på skrovet! :-) så jag tänkte här spekulera lite i ämnet, under tiden som jag väntar på att Jimmy Hellberg chippar in med sina djupa kunskaper här i tråden... - jag mailade Jimmy tidigare idag med några frågor i ämnet...  :-)

Det finns ju olika typer av motstånd inblandade, där de kanske mest intressanta är "form drag" och "frictional drag", formmotstånd respektive friktionsmotstånd på svenska.

 Hur ska man trimma sin båt i långskeppsled för att minimera motståndet...? Om jag lyfter bogen så bör ju friktionsmotståndet minska tack vare att den våta ytan minskar, men samtidigt riskerar jag ju att häcken gräver ner sig och ökar därmed form-motståndet...  Så nånstans mellan extremerna bör det ju finnas ett optimalt läge där det totala motståndet är minimalt...

För olika typer av båtar - deplacerande vs. planande, så gissar jag att förhållandet mellan form drag o frictional drag ser väldigt olika ut - ska en segelbåt ens kunna komma upp i planing så bör nog dess form drag vara begränsad redan från början, annars orkar den inte komma upp i planing. Väl uppe i planing dock skulle jag gissa att friktionsmotståndet blir betydelsefullt, vilket i sin tur betyder att en snabb, planande båt behöver sannolikt en relativt sett bättre botten-finish än en långsammare deplacementsbåt.

Om man tittar på bilden ovan så ser man att det finns inte mycket av häckvåg på B&R 23:an i planing, (det finns inte heller nån stor bogvåg, dvs den spiller väldigt lite av energin till att skapa vågor) dvs dess form drag inte minst i planingsläget är väldigt  litet, och sannolikt är det frictional drag som dominerar.  Så min tolkning av detta faktum är att B6R 23:an har ett lågt formmotstånd - den planar lätt i 4-5 m/s - och att det är väsentligt för toppfarten att se till att båtens skrov med bihangen hålls i ett välpolerat skick.  En C55:a däremot drar upp en rejält stor häckvåg på de flesta bogar ( och är väldigt känslig för långskepps-trim)  och i de flesta förhållanden, så jag gissar att C55:ans mix av  formmotstånd  vs. friktionsmotstånd är betydligt annorlunda mot B&R 23:ans.

Jag hittade en artikel som avhandlar detta ämne, dock för motorbåtar, men det finns en hel del matnyttigt i den artikeln även för seglare.

Om nån av mina läsare har insikter i ämnet, så är ni mycket välkomna att bidra med er kunskap via kommentarsfältet, t.ex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar