PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

tisdag 25 september 2012

Åland Race 2012 - sammanfattning S/Y Singdoy, del 1


(SK 95:an Britt-Marie i ÅSS hamn)

Medan "Åland Race the Movie del 2" laddas upp på youtube, tänkte jag ta tillfället i akt att skriva ner en redogörelse för hur racet tedde sig för oss ombord på S/Y Singdoy, en Scanner 391:a med skepparen Leffe, Jägarn Jonas, Mässjäntan Micke samt undertecknad ombord.

Micke och jag hade som vanligt ansvaret för shopping och logistik  inför seglatsen, så vid 15-tiden på torsdag eftermiddag tog vi oss till Ica Maxi i Nacka för att inhandla föda till trupperna. Solen sken, 14 grader i luften och en prognos som lovade friska vindar och undanvindsåka hela vägen till Mariehamn.

Efter shoppingen drar vi iväg mot Tyresö, där båten ligger, och möter en regnskur. Väl framme i Tyresö har temperaturen fallit till 8 grader, och det är i det närmaste vindstilla, och kallt som tusan.  Detta lär bli en lång och kall segling...

vid 19-tiden lägger vi loss, och puttrar i sakta mak för motor mot Östra Stendörren. Fortfarande knappt nån vind, och det är riktigt kyligt i luften efter regnskuren. På himlen sänker sig de sista ljusstrålarna ner bakom land, och innan vi är framme vid starten är det becksvart. Dock börjar vinden nu ta sig lite, blåser ca 5 m/s, pendlande runt syd o sydväst, så spinnakeråka blir det, oklart dock i början om det blir för BB eller för SB.

Vi får till en perfekt start för SB, trots att det är nästan ogörligt att se linjen, skär startlinjen på millisekunden med fullt drag i tygen, och strax efter oss, 2 min närmare bestämt,  startar Valkyria, så vi lär snabbt få en bra indikation på hur vi går.

Det blåser fortfarande ca 5-6 m/s, och efter någon distans ser vi Valkyria närma sig på SB låring. Vinden ökar dock lite, och så fort den gör det, slutar Valkyria att ta in på oss, utan avståndet hålls i stort sett konstant, vi kan t.o.m dra ifrån lite när det puffar i lite mer, som det gör lite då och då.

Både vi och Valkyria väljer högerkanten upp möt Runmarö, vinden är oftast för lätt för att vi ska tjäna på att gå helt platt.

En bit upp på Runmarö blir det dags att gippa, och gippen strular lite för oss, spinnakerns skothake i lä lossnar direkt efter gippen och det tar en stund att fånga in lähornet o göra fast igen.

I gipp-kalabaliken drar Valkyria förbi oss med några kabellängder, men vi hänger på hyggligt fortfarande. Vinden både vrider väst och ökar, och efter en stund får vi problem att bära den stora och framförallt bredskuldriga spinnakern, lutning och rodertryck ökar och båten visar klara tendenser till att vilja skära upp, så vi chansar på att vinden ska vrida ytterligare väst och bestämmer oss för att ta ner spinnen och köra genua. Här gör vi vårt avgörande misstag: istället för att testa att sätta den mindre och framför allt smalare spinnakern, så bestämmer vi oss för att köra med genua, och det blir så hela vägen upp till Kapellskär där vi kan falla av igen och sätta stora spinnen. Valkyria som fortsätter för spinnaker försvinner bort i mörkret.

Gissningarna ombord efter racet angående hur mycket tid vi tappade på att inte sätta den lilla spinnen varierar mellan 10-30 minuter, själv hävdar jag att vi körde nästan 20 NM i 6 knop istf 7, vilket ger en tidsskillnad på nästan 30 min, Skepparen hävdar att vi körde 12 NM, och att skillnaden i fart hade varit 8 mot 7... Nåväl, klart är att vi tappade åtminstone 4-5  platser  - vi var 12 min  från pallplats i mål  - på att vi inte kunde/vågade köra spinne hela vägen upp till Kapellskär.  Flera båtar som startade efter oss passerade oss på den här bogen, bl.a dundrade Vindile förbi, och vi såg även skuggan av Paxton fräsa förbi i skarpa vinklar.

Direkt när vi kunde falla av vid Kapellskär och sätta den stora spinnakern igen så upphörde omkörningarna av oss direkt, och vi kunde se att det fanns en handfull båtar - visade sig sen vara 7 stycken - framför oss, och många fler ganska långt bakom.  I mörket är det svårt att se om båtarna bakom tar in på en, och likaledes om man själv lyckas ta in på båtarna framför, men AIS:en visade att vi plockade lite på båtarna framför, och höll stången mot de flesta bakom.

När vi kommer till Mariehamns inlopp har vinden dojat ur lite, och även vridit mer väster. Vi börjar få problem att bära spinnen innan vi når fiske/oljehamnen, och blir tvugna att plocka ner och köra sista biten utan spinnaker.

Väl i land ser vi att 7 båtar har kommit in före oss.  Mycket riktigt så slutar vi på plats 8 av 28 båtar, helt ok men lite surt är det att vi tappade minst 3 platser, sannolikt 5 från Runmarö upp till Kapellskär.

Sen hände det ju en del intressanta grejer i hamn i Mariehamn, bl.a Birka Paradise's morgonkonsert som jag skrivit om tidigare här på bloggen.

Kvällen avslutades (åtm för oss gamlingar ombord :-) på traditionsenligt sätt, med en riktigt trevlig regattamiddag och tidigt ner i kojen för att vara pigga och framförallt krya inför hem-racet nästa morgon... :-)

Delar av Team Räknäs seglade med Ulf Brändström på Paxton, och har skrivit om sin seglats här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar