PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

onsdag 26 september 2012

"Storbåtssegling" och ungdomar

Jag har ju hållit på som förälder/coach/tränare/ledare/domare för seglarbarn och sedemera ungdomar i rätt många år nu, och ett problem som jag observerat genom åren är att väldigt många duktiga seglarungdomar slutar att segla när de når 18-20 års-åldern.

På sätt och vis kan jag förstå detta: många 18-åringar har seglat sen de började i Optimist, vid 7-9 års ålder, de har gått via Zoom-8 och/eller E-jolle, eller ev. nån 2-mans-jolle, men kanske inte lyckats etablera sig i eliten, eller i lite större båtar , såsom Laser, Finnjolle, /470. 49er osv. Och dessutom händer mycket utanför seglingslivet när man blir 16-18, man kanske flyttar till annan ort för studier osv.  Eller man kanske tröttnar på att segla jolle, och letar efter nya utmaningar.

Därför är det kul att se det som Peter på Blur.se skriver om angående göra det möjligt för ungdomar att segla "storbåt".

Det är dessutom extra kul att se att Bengt Eriksson på Vindile ställer upp med sin båt för att ungdomar (alla som är under 30 är ungdomar för mig! ;-) ska få uppleva storbåtssegling i skärgården och på havet! Jag önskar att fler storbåtsägare skulle följa Bengts exempel, att ställa upp på att utbilda o coacha en ny generation av kompetenta och taggade framtida VOR-seglare genom att ta med ungdomar i 20-årsåldern på kappseglingar, inte minst sådana som går på öppna havet, med vakthållning osv.

Vindiles resultatlista de senaste åren visar ju att det är ett bra recept resultatmässigt att segla med ungdomar, så min uppmaning till alla er "storbåtsägare" är att ta med ett gäng seglarungdomar i er besättning till nästa race!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar