Hej Tommy,
De två stödbenen fungerar på samma sätt som rufftaket gör på en
genomgående mast. Tack vare dem får man en fixerad punkt högre upp på masten
vilket gör mastsektionen styvare och masten kan därmed göras lättare samt tunnare
i profilen så att storseglet blir effektivare.
Praxis är att man sätter dit stödbenen utan någon förspänning
alls förutsatt att man är nöjd med krummet på masten. Man kan använda dem för
att ge masten en svagt positiv kurvatur i nedre delen på samma sätt som man kan
”klossa” en mast i däck som är genomgående. Dock ska man vara försiktig
och inte krumma masten för mycket med stödbenen då masten automatiskt kommer
att krumma sig runt stödbenens infästning ändå när man börjar skota storseglet
hårt eftersom detta drar masten bakåt. För mycket förböj leder till
overbend-rynkor i seglet när man skotar hårt. Detta beror ju också på hur
förliket på storen är skuren.
Mängden krum högre upp i riggen, runt spridarna ställer man med
de omvända diagonalerna. Detta görs normalt redan innan man reser masten. Dessa
omvända diagonaler fungerar på samma sätt som ett inre förstag och ser till att
masten inte kan invertera. Normalt är 1-2% prebend på B&R riggar.
//JIMMY J
Det finns mer att läsa om B&R's design på Jimmy's numera tyvärr avsomnade blogg, samst.se:
Pac-Man
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar