PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

måndag 17 september 2012

Idiot's guide to getting started with a B&R 23, del 3

En skillnad mellan B&R 23:an och de flesta andra båtar är att den har en B&R-rig (jo, det är faktiskt sant..! :-)  Eftersom min rig-kunskap i största allmänhet är begränsad, så vände jag mig till Jimmy Hellberg, allmänguru inom segling och världens mig veterligen ende B&R 38-ägare,  för att få lite tips om B&R-riggen. Nedan Jimmys svar på min specifika fråga om stödbenens, de s.k. "strutsarna's  funktion.


Hej Tommy,

De två stödbenen fungerar på samma sätt som rufftaket gör på en genomgående mast. Tack vare dem får man en fixerad punkt högre upp på masten vilket gör mastsektionen styvare och masten kan därmed göras lättare samt tunnare i profilen så att storseglet blir effektivare.

Praxis är att man sätter dit stödbenen utan någon förspänning alls förutsatt att man är nöjd med krummet på masten. Man kan använda dem för att ge masten en svagt positiv kurvatur i nedre delen på samma sätt som man kan ”klossa” en mast i däck som är genomgående. Dock ska man vara försiktig och inte krumma masten för mycket med stödbenen då masten automatiskt kommer att krumma sig runt stödbenens infästning ändå när man börjar skota storseglet hårt eftersom detta drar masten bakåt. För mycket förböj leder till overbend-rynkor i seglet när man skotar hårt.  Detta beror ju också på hur förliket på storen är skuren.

Mängden krum högre upp i riggen, runt spridarna ställer man med de omvända diagonalerna. Detta görs normalt redan innan man reser masten. Dessa omvända diagonaler fungerar på samma sätt som ett inre förstag och ser till att masten inte kan invertera. Normalt är 1-2% prebend på B&R riggar.


//JIMMY J


Det finns mer att läsa om B&R's design på Jimmy's numera tyvärr avsomnade blogg, samst.se:

Pac-Man

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar