PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

söndag 18 september 2011

Direktdömning eller traditionell protestförhandling ?

Vad är bäst, traditionell protestförhandling (PF) eller direktdömning (DD) ?

Efter helgens regatta i Saltis, där protestkommitte'n (PK) ogiltigförklarade två protester, (varav jag själv på mkt nära håll bevittnade den ena händelsen som var helt uppenbart regelbrott) pga tviviala formfel (där det dessutom är ytterst tveksamt om PK har rätt i att protesterna inte var korrekta till formen!) så är jag ännu mer motståndare till att köra PF-modellen, och ännu starkare förespråkare för DD-modellen (där den är lämpig, se nedan).

När en PK ogiltigförklarar en "självklar" protest genom att hänvisa till att formen för protesten är fel, så undergräver man seglarnas (speciellt när det i detta fall handlade om två 13-14 åringar) förtroende för "systemet":

vi lägger ner mycket tid på att lära ungdomarna reglerna (speciellt KSR avd. 2) så att de ska kunna segla både säkert och taktiskt, men när de sen vid en protestförhandling blir utskickade med motiveringen att "lär er korrekt form och förfarande för protester innan ni lämnar in en" så blir man ju mörkrädd....! Hur ska ungdomarna kunna lita på sina regelkunskaper, och ha förtroende för "rättssystemet" efter en sån händelse...?

Och vi snackar inte om OS, VM, EM eller ens SM-nivå här, utan en vanlig trivial GP-segling i distriktet...!

Jag anser inte att man ska behöva vara "advokat" när man lämnar in en protest, dvs man ska inte behöva kunna "lagbokens formkrav" utan och innan för att kunna få en protest behandlad, om det är det man önskar så bör man i såfal införa samma praxis som i ett riktigt rättssystem, att man har "advokater", dvs "rättegångsexperter" som representerar seglaren i en förhandling, och som sköter hela snacket....

Knappast en önskvärd utveckling från mitt perspektiv, men det blir ju konsekvensen, eftersom jag inte tycker att seglarna ska lägga ner massa tid på att bli "förhandlingsexperter", den tiden bör de lägga på träning på vattnet istället....

Jag anser att DD är ett utmärkt sätt att göra racen både snabbare och roligare för alla inblandade, *men* att det finns några krav som måste vara uppfyllda för att DD ska funka bra:

För det första får inte fältets storlek vara alltför stort, nånstans kring 20 båtar är i mitt tycke max vad som går att hantera, med 4-5 domarbåtar på vattnet. Ju fler deltagare, desto fler domarbåtar behövs, och med över 20 deltagare blir antalet nödvändiga domarbåtar så många att alla kommer att vara i vägen för alla andra. Man kan dock minska på antalet domarbåtar om man kör "direktdömning med förhandlingsmöjlighet", dvs en kombination av DD och PF, där man i de fall som domaren inte är in närheten för att fatta ett beslut kan protestera på sedvanligt sätt, med vanlig förhandling efter landgång.

För det andra så krävs att domarna är kompetenta, man måste kunna KSR avdelning 2 som rinnande vatten, och man måste också förstå hur seglare tänker när det gäller taktik, manövrar mm för att kunna positionera sig rätt på banan, utan att vara i vägen. Man måste också veta hur den klass (båten) man dömer beter sig, det är väldig skillnad på fart, acceleration, vägval, manövrar mm mellan t.ex en 29er och en C55:a.

För det tredje behöver man ha en banform som ger domarbåtarna plats att vara ur vägen vid rundningarna, t.ex en "kick/offset"-boj gör att domarbåten kan vara ur vägen vid X-rundning efter att ha kollat överlapp.

För det fjärde måste domarna också ha "balls" nog att faktiskt våga döma,dvs vara på alerten även när det gäller "domarinitierade straff" - om man som domare vill vara "populärast i stan" genom att aldrig blåsa i pipan så kommer det inte att gå bra...

Sen behövs också till ändamålet lämpade domarbåtar, som är lättmanövrerade, accelerationssnabba och som inte drar upp massa sjö.

Dessutom tycker jag att det är svårare att döma riktigt små båtar (Optimister), de är så snabbrörliga och lättmanövrerade att det är svårt att positionera sig utan att vara i vägen, och att hinna med att se t.ex överlapp, som kan etableras och brytas blixtsnabbt - kanske beror detta på att den typiska domarbåten (en RIB) är "trög och klumpig" jämfört med en Optimist när det gäller manövrerbarhet...?

Efter gårdagens erfarenhet av byråkrati och "paragrafryttare", där det dessutom som sagt är mycket tveksamt om "rytteriet" faktiskt har rätt om formfelets vara eller inte vara, så föredrar jag direktdömning alla dar i veckan...

1 kommentar:

  1. Angående den ogiltigförklarade protesten som nämns i inlägget ovan, så fick jag idag besked från den ansvarige domaren för regattan i fråga, där han bekräftar att PK i detta fall handlat fel genom att ogiltigförklara protesten.

    Alla kan göra misstag, men det är inte alla som är beredda att erkänna att misstag har begåtts.

    Jag uppskattar det snabba och ärliga beskedet, det hedrar såväl domaren i fråga som organisationen att så snabbt och förbehållslöst erkänna att man gjort ett misstag. Därmed har alla lärt sig något i processen.

    SvaraRadera