PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

onsdag 21 september 2011

Överlapp, klar-för-om, klar-akter-om


En definition i KSR som många seglare tror sig kunna men i verkligheten inte helt behärskar är den om överlapp (som faktiskt inte har en egen definition, utan defineras tillsammans med klar-för-om och klar-akter-om).

Låt oss säga att du kommer ikapp en båt från klar akter-om, och etablerar överlapp.

Frågan är då exakt när har du faktiskt etablerat överlappen, dvs vilken del av respektive båt är det som är "gränsen" för båten...?

är det när din för överlappar akterspegeln på den framförvarande båten... ?

Tittar man i definitionen av klar-för-om osv så ser man att det står att "...dess skrov och utrustning i normalt läge..."

Notera alltså att överlapp definieras inte enbart av skrovet, utan även utrustning i normalt läge, vilket t.ex innebär att om du som kommer akterifrån har spinnakern uppe, och om båten som du kommer ikapp har aktersnurran uppfälld, så uppstår överlappen när tangenten på din spinnaker överlappar aktersnurrans aktersta punkt....

Spelar det här nån roll....? Jo, det gör det, det kan handla om flera meters skillnad, som i exemplet med spinnaker och aktersnurra jämfört med om man skulle avgöra överlapp enbart mha skroven. Och dessa meter kan få en avgörande betydelse för racets fortsatta utveckling, inte minst i samband med märkesrundningar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar