PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

torsdag 1 september 2011

Matchracing - spelplanen

jag lovade ju att gå igenom MR i ett antal inlägg, och detta blir den första, där jag tänkte redogöra för "spelplanen", dvs hur en match går till, från start till mål.

I kommande inlägg blir det mera detaljer kring regler och taktik och manövrar.




Matchracing brukar seglas på en vanlig kryss/läns-bana, med ett länsmärke som ligger en bit ovanför start/mållinjen, idealt rakt nedanför kryssmärket. Banan brukar vara relativt kort, ett race brukar ta kring 20 minuter att segla, och beroende på förutsättningarna seglas banan typiskt två eller flera varv, vilket signaleras från startfartyget.

Startlinjen läggs precis som i fleetrace, idealt 90 grader mot vinden, och brukar anpassas så att det tar ca 20 sekunder att segla startlinjen, dvs med två båtar blir det inte nån större trängsel på linjen pga dess längd, utan trängseln uppstår då båtarna försöker få kontroll på varandra med hjälp av olika manövrar (mer om detta i senare inlägg).

I varje match är det två båtar som tävlar mot varandra, och dessa båtar betecknas "gul" respektive "blå", och båtarna bär en gul respektive blå flagga i aktern som identifikation.

Den gula båten kallas också styrbord eller höger, och den blå babord eller vänster, vilket har att göra med att när båtarna väntar på förberedelsesignalen, så skall den gula göra så på banans högra sida, och den blå ska göra det på banans vänstra sida. Dvs innan förberedelsesignalen är båtarna separerade. Mer om startförfarandet nedan.

På banan kan det pågå flera matcher samtidigt, typiskt är att dra igång startproceduren för nästa par när startskottet för föregående par går. Varje sådant par på banan övervakas av var sitt domarpar.

Matchracing döms direkt av domare på vattnet, antingen står det en domare på respektive båt i en specialpulpit längst i aktern, eller så finns domarna i RIB-båtar. Domarna står i radiokontakt med varandra, och typiskt så "adopterar" en domare (eller domarparet i en RIB-båt) den ena tävlande båten, och det andra domaren den andra. Denna "adoption" går till så att domaren "låtsas" vara den adopterade båten, och pratar hela tiden om vad som sker, t.ex nåt i stil med "jag är nu läbåt med överlapp etablerad genom slag och med luffningsrätt, KSR 17 gäller inte, jag lovar upp mot vindögat, jag ger dig (den andra båten) plats att hålla undan enl. KSR 16, du håller undan enligt KSR11...jag fortsätter att lova... du slår, KSR 13 gäller...du håller undan... klart!"

När nån av båtarna anser att den andra båten begått ett regelfel, t.ex inte hållit undan, så protesterar den båten genom att vifta med en flagga (flagga Y), och domarna avger då ett domslut mha en flagga kombinerad med en visselsignal. Domslutet kan antingen vara att båten som protesterats på straffas, vilket innebär att den skall någon gång innan målgång ta ett straffvarv, eller också kan domarna fria båten, antingen för att de inte anser något fel begånget, eller för att de inte kan avgöra vem som gjorde fel.

(En liten sidonotering här är att direktdömning, vare sig det är frågan om matchrace eller fleetrace med direktdömning, ställer stora krav på såväl de båtar som används av domarna, som på domarna själva:

båtarna måste vara mycket "agila", dvs snabbaccelererande och lättmanövrerade, eftersom domarna måste vara mycket nära de tävlande båtarna för att kunna göra ett vettigt jobb, men samtidigt måste hela tiden se till att vara ut vägen. Dessutom ska domarbåtarna dra upp minimalt med sjö, vilket är speciellt viktigt när racen går i lättvind, eftersom svallvågorna annars sabbar trycket i seglen, vilket seglarna inte gillar....

När det sen gäller domarna, så kräver direktdömning att domarna är extremt duktiga på reglerna i KSR avdelning 2, eftersom man vid direktdömning (till skillnad från en vanlig protestförhandling) inte kan sätta sig och bläddra i regelboken när ett domslut ska avges, och man har heller inte tillfälle att "hålla förhör" med de tävlande och ev. vittnen - domslutet ska avges inom loppet av några sekunder. Domarna måste också ha en bra förståelse för taktik för att kunna förutse vad båtarna kommer att ta sig till härnäst, så att de kan positionera sig själv så att de har en bra överblick, men samtidigt håller sig ur vägen.)

Att inte behöva ta straffet omedelbart, utan att kunna vänta med det gör att en straffad båt behöver tänka lite kallt mitt i hettan för att identifiera ett taktiskt bra tillfälle att ta sitt straff, t.ex är det ju smartare att vänta med att ta ett straff som man får i början på länsen tills man är nära länsrundning alt. mållinjen, eftersom man då slipper ta ner och sen hissa spinnakern omedelbart igen, dvs att man vill ta straffen i lägen som ger så lite förlust i väg och fart som möjligt.

En stor skillnad mot vanlig fleetracing är att i MR tas märkena om SB, vilket gör att det uppstår en hel del intressanta situationer vid framförallt kryssmärket, där båten som kommer för SB längs SB layline är tvungen att slå för att runda. Denna skillnad, dvs att märkena tas om SB tenderar att göra matcherna tightare. Dessutom är reglerna för rundning av kryssmärket lite annorlunda mot vanliga fleetrace-reglerna, vilket också beror på att man vill tight:a till matchen så mycket som möjligt. Mer om både rundningstaktik och regler i senare inlägg.

Starten går i stort sett till så att man först skjuter en "attention signal" (flagga F), som innebär att starten kommer att gå en angiven tid efter signalen. Tiden specificeras i seglingsföreskrifterna, men brukar vara 10 eller 7 minuter. vid 6 min tas flagga F ned. Vid 5 min signaleras varningssignal för aktuell flight (aktuell match) genom att man hissar siffervimpeln för flight-numret. Vid fyra minuter skjuts förberedelsesignalen för aktuell flight, vilket innebär att från och med nu kappseglar båtarna.

Det är nu det intressanta börjar: innan 4-minuterssignalen skall båtarna befinna sig ovanför startlinjen SAMT utanför banan, på var sin sida av banan. Det lättaste sättet att förstå detta är att tänka sig ett "H", där den vågräta linjen i H:et är startlinjen. Den blå båten skall innan 4-minuters-signalen befinna sig ovanför och till vänster om det "L" som bildas av den övre vänstra delen av H:et. På motsvarande sätt skall den gula båten befinna sig ovanför och till höger om den högra övre delen av H:et (jag märker att den här förklaringen nog suger, men eftersom jag inte kan rita här så får det duga....)

Efter 4-minuters-signalen har båtarna 2 minuter på sig att ta sig in i "boxen", dvs startområdet nedanför linjen, genom att passera startlinjen "från fel håll", detta kallas att "gata-in". Om en båt gatar in för tidigt, eller för sent, så får den ett straff, dvs att en taktik för att skaffa sig ett övertag på motståndaren är att hindra den att ta sig in i boxen i tid.

Det här inlägget är redan för långt för att jag skall kunna överblicka vad jag skrivit i bloggers rätt begränsade editor, så jag tror att detta får räcka för del 1. Jag återkommer med mer detaljer i kommande inlägg, men det får nog vänta till nästa vecka, eftersom morgondagen och helgen går åt till Vitsgarnsregattan, där jag ska coacha VJS 6 båtar...


1 kommentar:

  1. Mycket intressant - tack! Jag ser redan fram emot kommande inlägg!

    SvaraRadera