PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

onsdag 7 september 2011

Matchracing - prestart



Dags att fortsätta med ett inlägg om MR - kan ju vara bra att gå igenom lite taktik mm inför Ungdoms-SM om några veckor...

När båtarna gatar in efter 4-minuterssignalen, så har den gula båten som gatar in från höger fördelen i och med att den kommer in med SB halsar. Dess intention i den inledande fasen efter in-gateningen är att hindra den blå båten att ta sig från banans vänstra sida till den högra. Eller uttryckt på ett annat sätt: den gula vill hindra den blå att komma på sin högra sida.

Ju längre till vänster den blå båten tvingas vara, desto färre alternativ har den blå båten att göra en bra start, t.ex blir det ju svårt för den att göra en bra start om den hamnar utanför SB layline till pinnen. Dvs målsättning för den gula båten är att "trycka" ner den blå båten mot läsidan (pinnen) av startlinjen, för att därmed minimera den blå båtens utrymme att göra en bra SB start.

För att bemöta den gula båtens intentioner, försöker den blå båten att komma ur underläget genom att korsa den gula, dvs smita förbi till högersidan, antingen i lovart eller i lä. Det kan den göra om den antingen timar gate-in bättre än den gula, eller har bättre fart, så att den hinner ta sig förbi innan den gula har möjlighet att tvinga den blå att väja.

Lyckas inte den blå båten korsa, så hamnar båtarna typiskt istället i det som kallas "dial-up", dvs att bägge båtarna lovar till vindögat mer eller mindre bredvid varandra för att på så sätt försöka få övertaget genom att t.ex tvinga den andra båten till regelbrott. I dial-up-läget handlar allt om att vara den som är skickligast på att manövrera båten, t.ex att kunna byta halsar när båten står still, eller att backa båten, eller att slå på minimalt utrymme genom att bräcka, eller att accelerera från stillastående snabbare än den andra båten.

Typiskt så lägger sig den blå båten så småningom på SB halsar i dial-up:en, och får därigenom rätt till väg som läbåt, och kan då t.ex försöka få ett straff på den gula båten enl KSR 11 om den råkar ligga för nära.

Dialup:en kan ofta sluta med att den gula båten tvingas slå över till BB och därmed har blå tagit sig ur det initiala underläget, genom att den nu kan ta sig längre mot den högra sidan av banan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar