PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

lördag 10 september 2011

Matchracing - bryta dial-up:en




När båtarna hamnat i dial-up-läget har blå fortfarande ett underläge, eftersom den befinner sig till vänster om den gula båten, med mindre utrymme och färre alternativ att göra en bra start.

Den kan minska sitt underläge något genom att slå till SB för att på det sättet bli läbåt, och om den då är tillräckligt nära den gula, så kan den genom att lova till vindögat lyckas med att tvinga den gula att slå över till BB, och på det sättet själv kunna vinna terräng mot högra delen av banan.

Den ideala kontroll-positionen för den gula båten i dial-up:en är att lägga sig till höger om den blå, ungefär en båtlängd ifrån, och med sin för ungefär midskepps på den blå båten, i den positionen har blå inte möjlighet att som läbåt tvinga gul att slå, och samtidigt är det svårt för blå att vare sig slå och korsa förom, eller gippa och korsa akterom, eftersom gul i det första fallet bör hinna accelerera lika snabbt som blå, och i det senare läget bör hinna vända innanför blå.

För att kunna bryta sitt underläge måste således den blå båten manövrera bättre än den gula i dialup:en, dvs vara skickligare på att stoppa/accelerera/byta halsar/backa och att hålla båten i vindögat.

Det finns några tekniker den blå båten kan försöka sig på för att bryta sig ur underläget och jag ska här beskriva två av dem:

"Slå och dra på"
Den här tekniken går ut på att när båtarna möts efter in-gatningen och lovar upp för att lägga sig i dial-up:en, så förväntar sig den gula båten ofta att den blå stannar upp när den kommer i vindögat. Om den blå då låtsas stanna men istället omedelbart accelerarar kraftigt när den gula förväntar sig ett stopp, och därigenom kan komma i ett "lee-bow" läge och backvinda gul, så kan den blå få tillräckligt försprång att slå över till BB och gå för om gul.

"Slå och stå"
Den andra tekniken för blå att bryta sig ur underläget är att slå över till SB och stoppa båten så nära den gula (mindre än en båtlängd ifrån) så att den gula båten (som nu är lovartsbåt) tvingas att slå över till BB för att kunna hålla undan när blå lovar upp till vindögat. När den väl gjort så ska den blå blixtsnabbt också slå, accelerera och lägga sig precis akterom gul i en kontrollerande position.

En båt har kontroll på den andra båten om den andra båten vare sig kan slå eller gippa utan att bryta mot reglerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar