PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

onsdag 3 augusti 2011

Regelkunskap: båt med rätt till väg ändrar kurs


Vi tar ett inlägg till idag (hoppsan: det är visst imorgon redan! :-) om regler som inte är alltför väl förstådda av de flesta seglare: den här gången handlar det om KSR 16, som begränsar rättigheterna för båten med rätt till väg när den ändrar kurs.

De flesta seglare känner till att en båt med rätt till väg inte kan ändra kurs hur som helst. KSR 16 är den regel som bestämmer vad båten med rätt till väg får, och inte får göra.

Regeln består av två delar, 16.1 och 16.2, där man kan säga att 16.2 är ett specialfall som i än högre grad begränsar rättigheterna för båten med rätt till väg i en specifik situation (ni får läsa om 16.2 i regelboken).

KSR 16.1 säger att när en båt med rätt till väg ändrar kurs, så skall den ge den andra båten plats att hålla undan.

Många seglare tolkar denna regel som så att båten med rätt till väg inte får ändra kurs alls, utan skall hålla sin kurs (jag tror att detta missförstånd har sitt ursprung i att de internationella sjövägsreglerna - som är nåt helt annat än kappseglingsreglerna - har en paragraf med en liknande formulering) men detta är alltså fel:

båten med rätt till väg får visst ändra kurs, givet att den ger den andra båten plats att hålla undan på ett "sjömansmässigt sätt". Sjömansmässigt sätt kan t.ex inkludera att den andra båten tvingas att slå, under förutsättning att det kan göras på "ett sjömansmässigt" sätt.

(Titta i definitionen av "plats" ("room") för att hitta förklaringen till var "sjömansmässighet" kommer in i bilden - det står nämligen inget om sjömansmässighet i KSR 16.)

Vad är då "sjömansmässighet" ? Jag anser att det är att man kan utföra en manöver snabbt, men ändå på ett kontrollerat och säkert sätt.

Vad är då motsatsen, dvs "icke sjömansmässigt sätt" ?

Att t.ex som läbåt som kör utan spinnaker och med luffningsrätt blixtsnabbt luffa upp en lovartsbåt som har spinnakern uppe till vindögat när det blåser mer än 5-6 m/s, och därmed tvinga lovartsbåten till en panikmanöver som riskerar att riva sönder spinnakern i riggen är i mitt tycke inte ok, dvs då bryter läbåten mot regel 16.1, eftersom lovartbåten inte kan hålla undan på ett sjömansmässigt (ta ner spinnakern på ett kontrollerat sätt mm) sätt.

Poängen här är att även om KSR 16 handlar om att begränsa rättigheterna för båten med rätt till väg, så har den båten fortfarande rätt att ändra kurs, givet att den ger den andra båten möjlighet att hålla undan,vilket kan innebära att den andra båten inte alls kan köra åt det håll den hade tänkt, t.ex kan båten tvingas slå, eller helt vända om (t.ex inför starten - se exemplel i filmen nedan).

Och det fiffiga är att detta kan användas som ett taktiskt vapen, t.ex när man som SB vid starten vill försvara den lucka som man just lyckades skapa i lä mot BB båtar som letar lucka... :-) T.ex som Danne, Zebbe & Maria (båten markerad med röd ring) gör vid 45 sekunder in i den här filmen (den manöver de gör är ytterst subtil, knappt synlig om man inte vet vad man ska titta efter....)

Slutligen, som jag skrev om här, så finns det en konflikt mellan KSR16 och KSR11, och det är i definitionen av hålla undan, "keep clear", som den konflikten löses upp genom ett tillägg som eliminerar konflikten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar