PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

fredag 12 augusti 2011

Tommys tips


Inspirerad av Freddans tipslista inför förra årets SM, kommer här min lista på VJS'arnas vassaste konkurrenter, dvs båtar som jag tror har en bra chans att placera sig i topp 5 i årets SM. Nu är det iofs en hel del nya, för mig okända namn med i årets SM, så det kan bli en del överraskningar....

(Jag väljer att skriva listan just som VJS konkurrenter, dvs jag tar inte med några VJS-juniorer i topp-5 listan.. även om jag nu ev. skulle råka anse att någon/några hör till listan... vilket jag väljer att inte säga något om... jag tror det är psykologiskt bättre så....! :-)

Dessa båtar tror jag har bra chans att vara med i topp-5 (listan har ingen speciell ordning):

- SWE 158 Pelle Nihlmark (massor av rutin)
- SWE 209 Thomas Olsson (vann väl SM i Torekov om jag inte minns fel)
- SWE 254 Tomas Hurtig (seglar alltid bra, fenomenala starter och undanvindar)
- SWE 290 Magnus Sjögren
- SWE 333 Raggarna (trevliga killar och alltid farliga :-) speciellt i hårdvind
- SWE 357 Jesper Stålheim (uttagen till OS 2012 London, men kan de C55:an...?)
- SWE 367 Wrande/Hansson (trevliga gentlemen, och bara de slipper burka :-) så kan de gå riktigt långt; alltid fenomenala undanvindar)
- SWE 385 Arne K Larssen (räkna aldrig bort Arne i förhand! :-)
- SWE 388 Familjen Karlsson (bra om det är lättare vindar, svårt att hänga med om det skulle bralla i... eller när faderns temperament går ut över resten av besättningen.. :-) )
- SWE 411 Kilian (om det inte är alltför mycket sjögång :-)

Och sist men inte minst en riktig "dark horse": SWE 2 Englund: behövs visserligen massor av vind för att den båten ska röra sig framåt :-) , men rutin finns det så det räcker och blir över... även om boysen inte tränat nåt....

Dock tror jag att ostkustseglarna kan få det svårt om strömmarna är lika komplexa som igår,... då har västkustarna en rejäl fördel...

4 kommentarer:

  1. Efter tre race (med ett borträknat): har jag 3 av mina kandidater på topp-5: Jesper, Hurtig, Wrande... jag kanske skulle lämna in stryktipset denna vecka... fast jag undrar om man har stryktips på Åland... :-)

    Kul att Jesper & Mathias toppar - visar ju att segling inte är enbart en "slumpsport" trots allt.... :-)

    Eftersom jag inte är på plats så har jag dålig koll på vindarna, men av resultatlistans stora svängningar drar jag slutsatsen att det är svårseglat idag. Desto mer imponerande att Jesper och Mathias har serien 7,1,3. Av våra båtar går JoZeba (Team Porsche) bäst, med den jämna serien 10,12,16 (och dessutom verkar det som om JoZeBa kom tvåa i R4...!!!

    SvaraRadera
  2. Jaha, jag hade ju tänkt att kolla hur mitt tips ligger till efter att dagens seglingar är klara, men av nån anledning har web-resultaten inte uppdaterats sen race 3, kl. 15.22.... Fram tills dess var man rätt snabba med att få upp resultaten på webben, men sen verkar ambitionen alternativt datorn ha dött... trist, tycker jag, resultat är liksom andra nyheter färskvara, och ingen är intresserad av gårdagens nyheter....

    SvaraRadera
  3. Zebbe skickade mig ett foto på resultatlistan, och jag tror ta mig tusan att jag måste passa på att skicka in både tips, lotto och köpa mig en hög bingolotter imorrn: av mina 11 ursprungliga topp-5 kandidater har jag prickat rätt på fyra!!

    Efter 5 race leder Jesper & Mathias, med en imponerande serie:7,1,3,4,1. Tvåa ligger SWE 209, trea är Hurtig, och femma ligger Pelle Nihlmark..

    Dessutom ligger Karlsson och Kilian 6a resp. 7a, så om jag tippat topp-10 så hade jag haft 6 rätt...! :-)

    SvaraRadera
  4. 4 av 5 rätt tippat på topp-5-listan! :-)

    SvaraRadera