PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

onsdag 24 augusti 2011

Transportsegling J92:a




Igår fick jag ett samtal från ÅSS, där man undrade om jag kunde hjälpa till att segla hem en av EM-J92:orna som blivit kvar i Furusund. Båten hör hemma på Lidingö, så det var en segling på ca 35 NM som det handlade om.

Ett par tre VJS:are, kapabla att ansvara för en sån här segling, kom upp direkt i huvudet som kandidater, och eftersom jag visste att Zebbe - en av kandidaterna - inte börjat skolan än, så ringde jag direkt till honom, och inom en timme hade Zebbe fått med sig Pontus för seglingen.

Jag hämtade Zebbe och Pontus kl. 7 i morse på Värmdö, och skjutsade dem till Furusund, där vi anlände strax efter 9, och efter en stunds letande hittade vi båten. Eftersom ingen av oss seglat en J92:a tidigare, så var jag lite orolig över om vi skulle få problem att "rigga" båten, men allt visade sig vara väldigt självklart, rätt likt en C55:a faktiskt, så killarna var klara att segla iväg - i den närmast obefintliga vinden - redan 9:30.

Jag höll kontakten med killarna via mobilen, och det var skönt att få höra att allt var under kontroll, navigationen löpte på utan problem, och spinnakern (som Linus tejpat fina mönster på ! :-) flög fint!

Vid halv-fyra-tiden passerade killarna Oxdjupet, och Minna sprang ut och fotade, och messade mig en direktrapport om att seglingen såg "skitbra" ut - killarna hanterade de skruvade vindarna i Oxdjupet perfekt (ni som inte brukar segla där, ska veta att de flesta seglare tvingas så småningom köra för motor genom Oxdjupet, eftersom vindarna vrider extremt oberäknerligt där, speciellt när man har bidevind...! )

Jag åkte ut till Elviks Udde vid 16:30, och vid 17-tiden skymtade jag ett segel i NO som skulle kunna vara killarna... Japp, det var de som "trängdes" med såväl den vanliga finlandstrafiken, som med 3-4 kryssningsfartyg, Vaxholmsbåtar och dessutom Wallenius-bolagens Traviata, som gästade Stockholm, troligen för nåt slags jubileum, eftersom det bl.a fanns en åskådarskuta med massa finklädda människor ombord som inväntade den.

Dessutom blev det ett väldigt tutande i tyfonerna, som bl.a fick Zebbe och Pontus att göra en 360 helt i onödan, då de (liksom jag) trodde att Silja Symphony tutade två korta i avsikt att gira babord....!

Vid 18:00-tiden var killarna i hamn, och 30 min senare var vi färdiga att åka hemåt.

Jag skulle gärna ha varit med och seglat båten själv, men pga ett redan inbokat kundmöte var det inte möjligt. Men jag är glad över att killarna fick chansen att göra den här seglingen, och som coach är jag dessutom riktigt stolt över hur snyggt de seglade, och hur proffsigt killarna navigerade och inte minst "snyggade till" båten efter förtöjningen!

Desstutom var det riktigt kul att höra att Björn Hansen var mycket nöjd med killarnas insats, och att Björn erbjöd Zebbe att komma och segla J92:orna när han vill! :-)

2 kommentarer:

  1. Ett stort tack för hjälpen ! ÅSS Brage & Co

    SvaraRadera
  2. Ett nöje att kunna hjälpa till! Tveka inte att kontakta mig för framtida uppdrag,vare sig det gäller funktionärsjobb,transportsegling eller nåt annat. --Tommy

    SvaraRadera