PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

tisdag 2 augusti 2011

strulskapande situationer på benen


[notera att definitionen av "hålla undan" har ändrats i KSR 2013-2016 så att "wiggle-testet" numera gäller även för överlappande båtar på olika halsar.] 

EN situation som ofta skapar struliga lägen mellan två eller flera båtar inträffar när båtarna överlappar varandra (på samma halsar). Detta beror ofta på att lovartsbåten - som enligt KSR 11 skall hålla undan - inte har läst på definitionen av hålla undan ("keep clear"):

"...if the leeward boat can't change course in both directions without immediately making contact with the windward boat..."

dvs om lovartbåten tillåter sig komma så nära läbåten att läbåten vare sig kan lova eller falla utan att komma i kontakt med lovartsbåten, så har lovartbåten brutit mot reglerna.

Det lilla citerade tillägget i definitionen av "keep clear" stänger till en potentiell konflikt som annars skulle skapas av KSR 16.1, som handlar om när båten med rätt till väg ändrar kurs.

Lärdomen av detta är att om du är lovartsbåt, så se till att du inte kommer så nära läbåten att denna inte kan ändra kurs, vare sig den gör det genom att lova eller falla, utan att båtarna tar i varandra.

Dessutom är det faktiskt så att om läbåten går ända upp i vindögat, så måste lovartsbåten fortfarande hålla undan, och kan därmed tvingas att stagvända... detta kan ju användas som en taktisk finess, t.ex på startlinjen... Men berätta nu inte detta för era konkurrenter....! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar