PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

fredag 12 augusti 2011

ström


Idag i Träslövsläge upplevde vi (för oss "grodhavsseglare") verkligen märkliga strömfenomen!

Jag skulle lägga en enkel kryss-läns-bana för att köra ett par snabba testrace, och hade med oss två bojar och 2-3 kilos draggar, vilket brukar "greppa" botten utan problem i våra hemmavatten, även när det blåser på.

Men, västerhavet är inte som ostkustens hemmavatten.... uppenbarligen.... Hur mycket lina vi än la ut, så fick vi inte draggarna att greppa, utan bojarna drev iväg med faslig fart (gissningsvis 1-2 knop) sydväst. Ett tag trodde jag att jag skulle få åka halvvägs till Danmark för att plocka upp bojarna....

Visserligen låg vinden ungefär NO, men eftersom det var max 2 m/s så borde inte det räcka till för att driva iväg bojarna....

Det riktigt märkliga var att RIB:en samtidigt drev kraftigt åt NO (!) dvs mot vinden!

Jag märkte det först när jag skulle agera kryssmärke med båten: jag gjorde som vanligt, dvs väl på plats där jag tyckte kryssmärket skulle vara, vände aktern mot vinden och tog en enslinje i land för positionsbestämning, beredd att lägga i lite back då och då för att hålla båten på plats. Gissa om jag blev förvånad när båten snabbt drev akterut (mot vinden), med friläget i....! Dvs istället för att som brukligt backa var jag nu tvungen att köra framåt för att hålla enslinjen....! Dessutom så vände RIB:en nu inte bredsidan mot vinden, vilket den alltid annars vill göra, utan den höll aktern stabilt mot lovart...

Så, när jag droppade ut boj och dragg från RIB:en, så drev de i 1-2 kn mot SV, samtidigt som RIB:en själv drev mot NO.... dvs åt andra hållet.... mot vinden dessutom.... !

Dvs det verkade som att vi hade två motriktade strömmar i aktion: en som drev bojarna med sina draggar mot SV, och en annan som drev RIB:en mot NO....!

Jag testade sen att köra med konstant motorvarv på RIB:en först mot SV, och gjorde då (i medvinden) 2 knop. Sen vände jag till kontrakurs, med samma motorvarv, och farten ökade till 3.6 knop... Dvs RIB:en gick nästan dubbelt så fort mot vinden!

Jag hörde senare att Johannas pappa förklarat fenomenet: det ligger två olika lager vatten, sötvatten överst (lägre densitet!) och saltvatten under, och dessa två lager kan ha olika strömning.

Så min gissning är att det låg en riktigt kraftig ström nere på botten som drog med sig draggarna, och samtidigt hade vi en ytström som drev RIB:en åt motsatt håll.

Otroligt frustrerande men nyttig erfarenhet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar