PrydeRide

PrydeRide
Fotograf: Torkel Stillefors

måndag 1 augusti 2011

rundnings-strul-klassiker - situationer som brukar resultera i kaos


I gårdagens post tog jag upp en kaos-klassiker, nämligen den att komma in i zonen vid kryssmärket på BB, och slå i zonen. KSR 18.3 avhandlar detta.

En annan vanlig kaos-klassiker sker vid länsmärket, speciellt i lättvind: båtarna kommer in på läns eller slör för spinnaker. Typiskt i lättvinden är att båtarna lite längre bakom framförvarande båt har bättre (mer o ostörd) vind, och det som brukar hända är att båtarna längst fram stannar upp, inte minst när besättningen börjar röra på sig för att plocka ner spinnakern, och rörelserna skakar vinden ur alla segel, medan båtarna som kommer bakifrån har mer fart och glider ikapp.

Även om båten före då nått zongränsen utan att vara överlappad på insidan, vilket betyder att båten som kommer bakifrån inte har plats, så händer det ofta att det uppstår en lucka på insidan, som är oerhört lockande för båten bakom (som kommer med högre fart) att klämma sig in i, eftersom båten framför nu knappt har styrfart. Men, båten som kommer ikapp har inte rätt att klämma sig in där, oavsett hur frestande luckan ser ut, utan den måste ge plats till båten som var först in i zonen.

KSR 18.2(b) och 18.2(c) avhandlar bl.a denna situation.

Ett bra sätt att tänka när det gäller denna situation är att det är frågan om ett race till zon-gränsen (inte till själva märket): när den framförvarande båten nått zon-gränsen, är racet till märket slut, och båten som är bakom (klar akterom) vid detta tillfälle skall sedan ge den framförvarande plats att runda, även om hon skulle etablera överlapp vid senare läge i zonen.

2 kommentarer:

  1. Thord Elfström från Svenska Seglarförbundets Regelkommitte' kontaktade mig med ett förtydligande angående den beskrivna situationen vid länsmärket:

    om det är så att luckan till märket blir så stor att båten med rätt till plats inte har nån möjlighet att "täppa till" luckan, t.ex genom att den driver ner i lä om märket, så får båten som kommer från klar akterom PÅ EGEN RISK ta luckan. Observera att den är fortfarande skyldig att ge plats, så ifall båten med plats på nåt magiskt sätt skulle kunna täppa till luckan, så har den andra gjort fel.

    SvaraRadera
  2. Glömde skriva i kommentaren ovan att denna situation avhandlas i Kappseglingsreglernas Tolkningsfall nr 63

    SvaraRadera